AHA Logistics ser till att transporterna når fram – Vasaföretaget växer kraftigt

Jonna Ahkila-Niemi, Tiina Haapala AHA Logstics
Jonna Ahkila-Niemi, Tiina Haapala.

AHA Logistics styrkor är flexibilitet och smidighet. Alla digitala verktyg till trots påminner arbetet i logistik- och speditionsbranschen ofta om ett hantverk.

Digitaliseringen i logistikbranschen har gett oss mera jobb. Det säger Tiina Haapala, vd för AHA Logistics. Förklaringen är lika enkel som problemet är komplicerat att lösa.

Förr kunde nämligen fysiska dokument i större grad följa med frakten medan så gott som alla aktörer i branschen nu har egna webbplatser, egna dokument och egna procedurer som måste följas och fyllas i. Nästan allt är digitalt men systemen generellt pratar inte med varandra.

– Det är nästan omöjligt att utveckla program som kan prata med alla olika aktörer, säger Jonna Ahkila-Niemi, vice vd för AHA Logistics.

AHA Logistics väntar ändå inte på att någon annan ska lösa problemen utan utvecklar som bäst ett eget program för att åtminstone underlätta situationen.

Inte riktigt som alla andra

Jonna Ahkila-Niemi, Tiina Haapala. AHA Logistics
Jonna Ahkila-Niemi, Tiina Haapala.

Vasaföretaget AHA Logistics grundades 2010 av Tiina Haapala och Jonna Ahkila-Niemi. Båda två har en gedigen bakgrund i logistik- och transportbranschen och bestämde sig då för att prova vingarna på egen hand.

Kvinnorna hade sett vad som fungerar och vad som inte fungerar hos andra aktörer och ville utveckla ett eget koncept.

Konceptet som tagits fram genom åren och dagligen vidareutvecklas handlar om att göra det så smidigt för kunderna som bara möjligt. Grundtanken är att all kundservice och alla transporter – ur kundernas synvinkel – ska kunna ske med kontakt bara med en person eller ett litet team.

Målet är ambitiöst, för kunderna ska inte behöva bekymra sig över att sjö-, flyg- eller landtransporter i praktiken jobbar enligt helt olika premisser.

– För kunden ska vi fungera som en enda lucka där kunden får all service, säger Tiina Haapala.

Export och import

AHA Logistics främsta styrkor kommer fram när det handlar om saker som export, import, spedition, deklarering och koordinering av transporter. Företaget ser till att saker och varor, säg till exempel en enstaka sjöcontainer eller kanske 300 stycken, tar sig fram säkert från punkt A till punkt B i hela världen.

AHA Logistics servar både små och stora kunder i en rad olika branscher, speciellt inom industrin. En av många krävande nischer som vuxit fram handlar om att serva kunder inom skeppsvarvsindustrin.

– Då ett fartyg ska repareras är det ofta bråttom och det gäller att se till att rätt saker finns tillgängliga på precis rätt tid, säger Jonna Ahkila-Niemi.

För att få det att fungera i praktiken krävs det ibland att företaget har egen personal på plats ute i världen. Det mesta av jobbet kan i vanliga fall ändå skötas från Vasa, där tio av företagets tolv anställda jobbar. De två övriga är stationerade på ett kontor i Vanda.

– Att komma nära flygfrakten är också viktig för oss, säger Jonna Ahkila-Niemi.

Växer kraftigt

Under fjolåret steg AHA Logistics omsättning med hela 50 procent till drygt 9 miljoner euro. Företaget är i år redan uppe i 8 miljoner euro, så mycket tyder på att det blir ett nytt rekordår.

Haapala och Ahkila-Niemi själva tonar ändå ner betydelsen av den stora omsättningsökningen. De säger att mycket beror på att kostnaderna i branschen ökat kraftigt, först fraktpriserna och nu senast även bränslekostnaderna.

De säger att deras företag nog växt mycket och gått bra men att det finns andra mätare som berättar mera än just omsättning. På tal om andra värden så lyfter de gärna fram personalen som företagets viktigaste resurs.

– Andra branscher kanske har robotar och automatik men för oss är personalen viktigast och värd sin vikt i guld, säger Tiina Haapala.

– En bra stämning har vi här och det är viktigt att det ska vara kul att gå till jobbet, säger Jonna Ahkila-Niemi.

För oss är personalen viktigast.

Kvinnostarka

Hela personalstyrkan på AHA Logistics består av kvinnor. Tiina Haapala säger att det egentligen är ett sammanträffande, men att de vänt det till en konkurrensfördel.

– Det här är en bransch där man måste ha många järn i elden på samma gång, och kvinnor och mammor brukar vara bra på det, säger Tiina Haapala.

Ledigt utrymme bjuds ut

Jonna Ahkila-Niemi, Tiina Haapala. Vaasa. AHA Logistics. Myllykatu
Jonna Ahkila-Niemi, Tiina Haapala.

AHA Logistics går gärna sin egen väg. Ett färskt exempel är att företaget i december satsade på att köpa en stor kontorslokal i Vasa. Företaget flyttade då in i den cirka 320 kvadratmeters stora lokalen på Kvarngatan 13 B (i utrymmen för många kanske bekanta som VO Mattilas tidigare kontor).

AHA Logistics nya kontor ligger alltså ett stenkast bort från centrum och ännu närmare Wasa Station-kvarteret. Med tre balkonger, eget gym och en lång rad rum är kontoret ändå lite för stort för det växande företaget.

– Till exempel upp till fyra rum kunde lätt avgränsas till ett eget kontor med egen ingång och egen balkong, säger Tiina Haapala och säger att det bara är att ta kontakt om någon vill komma och titta.

Mera information och kontaktuppgifter till AHA Logistics hittas på deras webbplats www.ahalogistics.com.

 

LÄS OCKSÅ:

AHA Logistics ja Wasaflorist ovat Vuoden yrittäjiä Vaasassa

Lämna ett svar