KWH-konsernille ennätystulos haastavasta markkinatilanteesta huolimatta

Kjell Antus, KWH Group
Kjell Antus.

KWH-konserni ylsi kautta aikojen parhaaseen vuositulokseensa. ”Viime vuosi oli olosuhteet huomioiden varsin hyvä”, sanoo konsernijohtaja Kjell Antus.

KWH-konsernin vuoden 2024 nettotulos kipusi runsaaseen 63 miljoonaan euroon. Kyseessä on paras yksittäinen tulos konsernin pitkässä historiassa.

– Iso osa työstä liittyy volyymien ylläpitämiseen ja siinä onnistuimme kaiken kaikkiaan hyvin, epävakaista markkinoista huolimatta, toteaa konsernijohtaja Kjell Antus.

KWH-konsernin vuoden 2024 liikevaihto nousi noin 14 miljoonalla eurolla runsaaseen 625 miljoonaan euroon.

Haasteita ja myötätuulta

Tilikausi 2024 tarjosi KWH-konsernille runsaasti haasteita, mutta myös joitain onnistumisia.

Vuosi alkoi työmarkkinalakoilla, millä luonnollisesti oli vaikutusta konsernin toimintaan, mutta kehitys tasaantui vuoden jälkipuoliskolla. Maailmanlaajuisesti markkinatilanne pysyi kuitenkin haastavana ja sitä leimasi poliittinen epävarmuus sekä rakenteelliset ongelmat monissa Euroopan maissa.

Yhdysvallat sen sijaan yllätti myönteisesti kuluneena vuonna. Inflaation talttuminen yhdessä sitä seuranneen korkojen laskun kanssa vaikutti piristävästi markkinoihin kokonaisuutena.

Mirka panostaa kiertotalouteen

KWH-konserniin kuuluu neljä liiketoimintaryhmää, jotka kaikki omilla tavoillaan panostavat vahvasti vastuullisuuteen. Hiomatuotteisiin erikoistunut Mirka kehittää toimintaansa painopisteenään kiertotalous.

Uudessakaarlepyyssä toimivan Mirkan tavoitteena on, että 70 prosenttia sen tuotteista on kiertotalouden mukaisia tai kompostoitavia vuoteen 2035 mennessä. Kehitystyö saa vauhtia kahdesta osittain Business Finlandin rahoittamasta ja Mirkan vetämästä hankkeesta.

Prevexin vahvuutena kierrätysmuovi

Vesilukkoja valmistava Prevex on niin ikään ottanut isoja edistysaskeleita vastuullisuustyössään. Yrityksen vesilukot valmistetaan tänä päivänä 60-prosenttisesti kierrätysmuovista, minkä ansiosta hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet 45 prosenttia verrattuna vuoteen 2018.

Prevex on ryhtynyt tarjoamaan asiakkailleen muovittomia pakkauksia ja suunnittelee lisäksi tänä vuonna korvaavansa tuotteidensa lyijyä sisältävät metalliosat teknisellä muovilla.

– Vastuullisuus on tärkeä myyntivaltti Prevexille, Kjell Antus sanoo.

Vastuullisuus on tärkeä myyntivaltti Prevexille.

KWH Logistics ja KWH Freeze luottavat uuteen teknologiaan

KWH Logisticsilla vastuullisuus näkyy muun muassa siinä, että yritys toimii aktiivisesti työtapaturmien vähentämiseksi. Yrityksen uudistaessa 600 työkoneen konekantaansa on vähäpäästöisyydellä ja sähkövoimalla ostopäätöksissä iso painoarvo.

KWH Freeze puolestaan on ottanut ison askeleen eteenpäin vastuullisuustyössään. Yhteistyö Vantaan Energian kanssa mahdollistaa KWH Freezen kylmäprosesseista syntyvän hukkalämmön hyödyntämisen kaukolämpönä tulevana vuonna.

2025 alkoi lupaavasti

Kjell Antusin mukaan vuoden ensimmäinen neljännes jatkui suunnilleen samaan tahtiin kuin viime vuosikin. Pelkästään alkuvuonna konserniin ja sen tytäryhtiöihin palkattiin yli 60 uutta työntekijää. Konserni kokonaisuudessaan työllistää tällä hetkellä noin 2700 henkeä.

– Jatkamme rekrytointia, esimerkiksi markkinointi- ja myyntipuolella resursseja tullaan lisäämään, Antus sanoo.

LUE MYÖS:

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA I

Vastaa