Amazon lanserar i Sverige – Så påverkar det Österbotten ”Bara en tidsfråga innan företaget lanserar även i Finland”

Sebastian Östman.

”Amazons lokala närvaro i Norden skapar enorma möjligheter för företag som kan använda dem”, säger Sebastian Östman, Generos operativa direktör.

Näthandelsjätten Amazon får en lokal närvaro i Norden. Bolaget har den här veckan gått ut med lanseringen av Amazon.se.

Sebastian Östman, operativ direktör och medgrundare på Growth Marketing-byrån Genero, förutspår att motsvarande satsningar inom kort kommer att göras i Finland, Norge och Danmark.

Östman bedömer att Amazons närvaro kommer att ändra på förutsättningarna i näthandeln rejält. En del aktörer får det knepigare medan en enorm potential till världen samtidigt öppnas upp.

De som drabbas värst förutspås vara de stora aktörerna som nu först börjat bygga upp sina egna e-handlar.

– Jag tror att de aktörer som blundar för den inverkan som Amazon kommer att ha och inte anpassar sig kommer att lida, säger Östman.

Vem vinner då?

Amazon är ett av världens största detaljhandelsföretag på internet. Den enorma potentialen som Amazon för med sig kan utnyttjas av både små och stora aktörer.

Sebastian Östman bedömer att de företag som har, vill och kan erbjuda nischade produkter har mest att vinna.

– Även brand som i dag inte vågat sälja online får en helt ny kanal att jobba med, säger han.

Även brand som i dag inte vågat sälja online får en helt ny kanal att jobba med.

Annorlunda värld

Genero har satsat mycket på att bygga upp sitt kunnande inom Amazon. Östman säger att det är en väldigt annorlunda värld med egna spelregler.

Mycket handlar om algoritmer och att förstå sig på hur webbplatserna fungerar, vad som verkligen leder till köp.

Via Amazon går det att göra affärer både mellan företag (B2B) och mellan företag och konsumenter (B2C).

Amazon kan sköta om både logistik och kundservice vid behov. Sajten tar provision på produkterna de säljer men tjänar också pengar på annonser.

– Nu föds en ypperlig möjlighet för aktörer med unika produkter att nå ut till världen, säger Östman.

Sebastian Östman säger att det är möjligt även för små brand att komma med på Amazon.

Hur är det till exempel med ett litet snickeri, har de något att vinna på Amazon?

– Jo visst, bara snickeriet har unika produkter att erbjuda, säger Östman.

LÄS OCKSÅ:

Sebastian Östman on Vuoden Nuori Hallitustekijä

Vastaa