30-vuotias perheyritys on yhtä aikaa kansainvälinen ja paikallinen

Lasse Lehtimäki.

Postilaatikkoja valmistava vaasalainen perheyritys Bobi.com täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Sinä aikana ideasta, joka aluksi tuntui jopa hassulta, on kasvanut kansainvälinen bisnes.

Kun Bobi.comin toimitusjohtaja Lasse Lehtimäen veli Martti Lehtimäki 90-luvulla soitti ja ehdotti veljelleen, että nämä alkaisivat valmistaa pankeille maksupalvelukuorten palautuslaatikoita, Lassea ensin nauratti. Yritys päätettiin kuitenkin perustaa ja kävi ilmi, että laatikoille riitti kysyntää. Pian alkoivat myös lisääntyä kysymykset pankkivirkailijoilta, jotka tahtoivat samanlaisia laatikoita myös postilaatikoiksi. Lehtimäet alkoivat selvitellä, millaisia postilaatikoiden pitäisi mitoiltaan ja toiminnaltaan olla, ja näin syntyivät ensimmäiset Bobi-postilaatikot.

Lasse Lehtimäki.

– Meitä pidettiin vähän kylähulluinakin, Lasse Lehtimäki muistelee.

Pikkuhiljaa Bobi alkoi kasvaa. Veljeksille oli alusta saakka selvää, etteivät Suomen markkinat riittäisi, ja niinpä he alkoivat kiertää kansainvälisiä messuja ja solmia kontakteja.

Suurin osa vientiin

Tänään Bobi.comin liikevaihto on noin 2,25 miljoonaa euroa. Vuosittain valmistetaan noin 30 000 Bobi-tuotetta. Niistä 30 prosenttia jää kotimarkkinoille, ja 70 prosenttia suuntaa vientiin. Tällä hetkellä Japanin osuus viennistä on noin puolet. Loput Bobit viedään Keski-Eurooppaan.

– Japanilaiset arvostavat skandinaavista muotoilua. Minä taas ihailen heidän visuaalisuuttaan ja tapaansa tuoda esiin sitä, että postilaatikko on osa kotia ja kodin käyntikortti, Lehtimäki sanoo.

Japanilaiset arvostavat skandinaavista muotoilua

Vaikka Bobi.com on kansainvälinen yritys, paikallisuus on erittäin tärkeää. Yritys itsessään työllistää Vaasassa vain kaksi henkilöä, mutta tekee yhteistyötä laajan, paikallisen ydinosaajien verkoston kanssa. Postilaatikot valmistetaan Leimecillä Kotirannalla. Postilaatikoiden jalustoja tehdään Ähtävällä, ja uusien laatikoiden CAD-suunnittelu ostetaan vaasalaiselta insinööritoimisto Hesplanilta. Myynti Suomessa hoituu tukkuliikkeiden kautta. Muiden Euroopan maiden myynti ja kuljetukset sen sijaan hoidetaan pääasiassa Hollannista, jossa Lehtimäkien sisko omistaa Bobi Holland -nimisen yrityksen.

– Meiltä lähtee kuukausittain rekka Hollantiin, ja sieltä Bobit jaellaan eteenpäin, Lasse Lehtimäki sanoo.

Työ pysyy Suomessa

Suomalainen työ on yksi tapa varmistaa Bobi.comin vastuullisuus. Lehtimäki uskoo sen tuovan myös kilpailuetua. Hinnalla Bobi-postilaatikot eivät pysty kilpailemaan, joten asiat on tehtävä oikein.

Vaikka Bobi-tuotteita on tullut vuosien varrella hurjasti lisää, Bobi.com on vielä 30 vuoden jälkeenkin pieni perheyritys.

– Tämä on ollut itsellenikin 30 vuoden kasvun paikka. Olen oppinut eri kulttuureista ja tavoista toimia. Uskon, että Bobin juna puksuttaa vahvasti eteenpäin myös sitten, kun minä jään aikanaan sivuun päivittäisestä toiminnasta. Niin kauan kuin Bobi on meidän omistuksessamme, emme tule luopumaan paikallisuudesta ja suomalaisesta työstä, Lehtimäki päättää.

Lue lisää:

60-vuotias kultasepänliike panostaa myymälään ja verkkokauppaan

 

Vastaa