Peter Stolpe: ”Kysynnän ja tarjonnan ajoittaminen on vaikea taito”

Peter Stolpe

Peter Stolpe on Vaasa ja Botnia Insiderin toimitusjohtaja ja päätoimittaja.

Yksi vaikeimmista asioista myynnissä on kysynnän arvioiminen ja tarjonnan ajoittaminen sen mukaan. Jos myyt vain proteiinipatukoita ja hedelmiä, ei auta, vaikka kuinka hakkaisit päätäsi seinään, jos asiakkaat etsivät tuolloin jäätelöä.

Tämä tasapainoilu on vaikeaa, koska samalla useimmat meistä haluavat varmaankin aidosti auttaa asiakkaitamme saavuttamaan tavoitteensa ja pääsemään elämässään eteenpäin.

Näin vertailua jatkaen, hyvä ratkaisu ei välttämättä ole alkaa myydä pahimpia rasva- ja sokeripommijäätelöitä, vaan ensin kannattaa ottaa askel taaksepäin ja analysoida tilannetta.

On tärkeää pohtia, mitä asiakas oikeasti tahtoo ja tarvitsee ja jos pystyt luomaan jotain, joka on asiakkaalle hyväksi ja joka samalla kehittää yhteiskuntaa.

En tiedä jäätelöstä paljoakaan, mutta spontaanisti voin kuvitella, että innovaatioiden avulla kermaa tai sokeria voitaisiin ehkä vähentää makuaistimuksia menettämättä. Jäätelön tuotanto itsessään luo myös työpaikkoja, mikä on tietenkin positiivista.

Toinen strategia on ottaa vielä laajemman näkökulman. Ehkä asiakkaan tarve ei edes kohdistu jäätelöön, vaan sen tuomaan vilvoitukseen?

Sama tarveanalyysi on tehtävä mediatuotteille, jotka yrityksemme tuntee paremmin kuin jäätelön. Tällä alalla analyysin on kuitenkin oltava vielä terävämpi, koska mediaa ei voida rinnastaa mihin tahansa tuotteeseen.

Kuluttamamme medialla on syvä vaikutus meihin. Jos kulutamme aamusta iltaan roskasisältöä, joka maalaa maailmasta vain harmaita kuvia, ei ole lainkaan yllättävää, jos yhteiskunta ja me itse jämähdämme paikallemme.

Me Vaasa & Botnia Insiderilla haluamme mediatuotteiden myynnin lisäksi edistää elinvoimaista aluetta ja yhteiskunnan positiivista kehitystä. Tiedän, että moni jakaa tämän toiveen kanssamme. Luultavasti sinä olet myös yksi heistä, koska luit tähän asti.

Tänä kesänä tulen ajattelemaan paljon sitä, miten voimme edelleen tukea yhteiskunnan kehitystä ja jopa lisätä panostamme yrityksen kasvaessa.

Jos satut edustamaan hyvää yritystä tai organisaatiota, jolla on jotain uutta kerrottavana kesän tai syksyn aikana, voimme varmasti auttaa toisiamme. Lähetä vain sähköpostia, peter.stolpe@vaasainsider.fi niin otamme yhteyttä.

LUE MYÖS:

Peter Stolpe: “Paradoxernas paradox”

Vastaa