Kirjoittaja Linda Jansson toimii Viexpolla viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijana. Kirjoittaja Carita Pöntiö toimii Viexpolla kansainvälistymisasiantuntijana.
Digitaalisuus muuttaa markkinoita ja asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Verkko mahdollistaa potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisen myös kansainvälisiltä markkinoilta. Asiakkaan ostopolku alkaa lähes poikkeuksetta verkosta, oli ostettavana sitten alihankintaa konepajateollisuuteen, uusi ohjelmisto, 3D-suunnittelupalvelua, vaatteita, tai lomamatka.
Viexpolla on käynnissä Digitaalisen kaupan kiihdytysohjelma Keski-Pohjanmaan maakunnassa. Ohjelmaa rahoittavat Keski-Pohjanmaan Liitto (EU-osarahoitteinen), Kokkolan kaupunki ja Viexpo. Ohjelma alkoi 1.9.2023 ja päättyy 31.12.2024.
Ohjelman pääteemoiksi muodostuivat digitaalisen kaupan kansainvälistymisstrategia ja kansainvälisen brändin rakentaminen. Tiedossa oli, että strategiatyössä on paljon kehitettävää.
Asiantuntijana valmennuksessa toimineen Leevi Parsaman oppien mukaan strategian työstäminen lähtee liikkeelle yrityksen nykytilanteen analysoinnista, ja siitä, että ymmärretään missä liiketoiminnassa yritys itse asiassa on. On myös tärkeää tunnistaa yrityksen todelliset kilpailukykytekijät ja potentiaalisimmat kohderyhmät.
Sana strategia mielletään usein ylätason hienoksi termiksi. Käytännössä kysymys on kuitenkin siitä, että jokainen yrityksessä työskentelevä ymmärtää, mihin ollaan matkalla ja miten määränpäähän päästään.

Yrityksen brändi muodostuu kaikesta siitä, mitä yritys tekee, miten se viestii, miltä se näyttää, miltä se kuulostaa ja miten asiakkaat siitä puhuvat. Different Oy:n Markus Silasteen ja Matti Vahteran brändivalmennuksen aikana yritykset pohtivat yhdessä keinoja, joilla suunnitelmallinen brändin rakentaminen toteutetaan.
Todettiin, että myös brändin rakentaminen alkaa nykytilan ymmärtämisestä. Jos et tiedä mitä asiakkaat yrityksestäsi ajattelevat, niin kysy sitä heiltä.
Digitaalinen kauppa vaatii monipuolista osaamista. Ohjelman aikana järjestettiin yritysten tarpeiden mukaisia valmennuksia, mm. Google Analytics 4/Mertanen Analytics ja Tekoälyvalmennus/Mika Syrenius.
Vaikka teknologiat mahdollistavat laajan yleisön tavoittamisen, ei pidä unohtaa aitoa läsnäoloa verkossa. Alueen yrityksillä on kaikki mahdollisuudet erottautua digitaalisissa kanavissa tuomalla omaa persoonaa ja yrityksen tarinaa esille. Tähän tarpeeseen ohjelmassa järjestettiin myös Videoesiintyminen-valmennus/Kuulumo Oy.
Ei pidä unohtaa aitoa läsnäoloa verkossa.
Ohjelma on saanut erinomaisia palautteita ja todistanut tarpeellisuutensa. Koemme, että tällaiselle valmennusohjelmalle on kysyntää myös muissa Pohjanmaan maakunnissa. Tässä muutama kommentti ohjelmaan osallistuneilta yrityksiltä:
”On ollut aidosti hyvä valmennussarja ja kokonaisuus, onni että lähdin mukaan.”
”Tässä mentiin teoriasta konkretiaan aika tehokkaasti.”
”Nyt pureuduttiin syvälle datan ytimeen, juuri se tieto mitä brändin omistaja tarvitsee”
”Koko vuoden sisällöt ovat olleet erittäin hyviä. Näitä lisää! Kouluttajat ovat olleet hands on digitaalisessa kaupassa kiinni ja alansa huippuja. Koulutuspäivien kautta on päässyt raapaisemaan hiukan syvemmälle joka osa-alueella, mutta toki oma tekeminen ja sitä kautta oppiminen on kaikkein tärkeintä.”
LUE MYÖS:
Martina Buss: ”Suomalainen klusteriyhteisö hakee yhteistä ääntä”