Först, bäst och djupast på österbottnisk business. Det är vår ambition. Det är inget litet mål heller, med tanke på att vi anser att det österbottniska näringslivet är det bästa i världen.

Som prenumerant är du med och stöder vår verksamhet. Du får tillgång till allt material på sajten, du håller dig uppdaterad och blir en del av en växande gemenskap.

✅  Prova gratis i 14 dagar
✅  Senaste webbnyheter
✅  Arkiv

Fortlöpande prenumeration
1 mån
Fortlöpande prenumeration
6 mån
Fortlöpande prenumeration
12 mån
Beställ: 9,90 €/månBeställ: 59 €/6 månBeställ: 99 €/12 mån
Månadspris9,90 €9,83 €8,25 €

Prenumerationen förnyas automatiskt med 1, 6 eller 12 månaders intervall enligt ditt val. Du kan stänga av prenumerationen när du vill.

Har du frågor? Kolla först här.

Hälsningar från chefredaktören: ”Att tajma utbudet med efterfrågan är en svår konst”

Peter StolpeNågot av det svåraste med försäljning är att läsa av efterfrågan och tajma utbudet efter den. Saluför man bara proteinbars och frukt hjälper det inte hur mycket man än dunkar huvudet i väggen om kunderna just då är ute efter glass.

Det är en svår balansgång för samtidigt vill väl de flesta av oss också på riktigt hjälpa våra kunder att uppnå sina mål och komma framåt i livet.

Så, för att fortsätta analogin, blir lösningen kanske inte att utveckla och börja sälja de värsta fett- och sockerbombsglassarna utan att först ta ett steg bakåt och analysera läget.

Det gäller att fundera på vad det är som kunden verkligen vill ha och behöver samt om det finns något sätt att skapa det som kunden mår bra av och som samtidigt utvecklar samhället.

Glass vet jag inte så mycket om men spontant kan jag tänka mig att det med innovationer kanske går att minska på grädden eller sockret utan att tappa smakupplevelser. Själva glasstillverkningen skapar också jobb som förstås är positivt.

En annan strategi är att backa ytterligare. Kanske det inte ens är själva glassen som kunden vill köpa utan bara kylan?

Samma behovsanalys behöver göras för mediaprodukter, ett område vårt företag är bättre på än glass. Analysen där behöver ändå vara ännu skarpare, för media kan inte likställas med vilka produkter som helst.

Vilken typ av media vi konsumerar påverkar oss i grunden. Konsumerar vi skräpinnehåll som berättar hur dåligt allt är från morgon till kväll behöver vi nog inte vara förvånade om vi själva och samhället stagnerar.

På Vaasa & Botnia Insider vill vi förutom att sälja mediaprodukter även vara med och bidra till en livskraftig region, till ett samhälle som går framåt. Den här viljan vet jag att vi delar med många, sannolikt även med dig eftersom du läst så här långt.

Peter Stolpe

Vaasa Insiders chefredaktör och grundare
peter.stolpe@vaasainsider.fi