Kvarken Linkin brändinrakentaja Catarina Fant: Tuntuu kuin palaisi kotiin

Catarina Fant.

Pitkään Vaconilla ja Wärtsilässä markkinoinnin parissa työskennellyt Catarina Fant palasi Vaskiluotoon kehittämään Merenkurkkuun tulevan uuden, ympäristöystävällisen laivan brändiä.

Ensimmäisen kerran tapasin Catarina Fantin Vaasan satamassa 30 vuotta sitten. Silloin olimme molemmat nuorina opiskelijoina aloittamassa kesätyötämme Vaasanlaivojen palveluksessa. Edellisen kerran haastattelin häntä samassa satamaterminaalissa, kun hän aloitti työnsä uuden Wasalinen myynti- ja markkinointijohtajana. Tänään tapasimme taas samassa paikassa, mutta aiheena oli tällä kertaa Catarina Fantin nimittäminen Kvarken Link -yhtiön markkinointivastaavaksi.

Tuttu paikka, uusi työ

Fant on ehtinyt olla nyt viikon Kvarken Linkin markkinoinnista vastaavana johtajana. Olo on innostunut, mutta kotoinen. Kun NLC Ferry eli markkinointinimeltään Wasaline aloitti toimintansa vuoden 2012 lopussa, hän oli myös silloin vastuussa uuden yhtiön markkinoinnin ja brändin rakentamisesta sekä myynnistä.

– Minulla on sellainen tunne kuin palaisin takaisin kotiin, Fant naurahtaa.

Kvarken Link on Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan perustama yhtiö, joka huolehtii Wasalinen käyttöön tulevan maailman ympäristöystävällisimmän laivan rakennuttamisesta. Catarina Fant vastaa uuden aluksen brändäyksestä sekä kaikesta markkinoinnista ja viestinnästä, joka liittyy uuteen alukseen. Tehtävä pitää sisällään myös laivaan liittyvien tapahtumien koordinoinnin ja varsinaisen lanseerauksen.

Kokenut brändinrakentaja

Fant nimitettiin tähän tehtävään, koska hänen marine- ja energiabisneksessä hankkimansa kokemus brändäyksestä, markkinoinnista ja viestinnästä ovat juuri niitä taitoja, joita uuden aluksen rakentamisessa ja lanseeraamisessa tarvitaan.

– Moni mieltää brändäyksen vain visuaalisen yrityskuvan luomiseksi, mutta se on paljon muuta. Se pitää oikeastaan sisällään ihan kaiken alkaen siitä, kuinka ihmiset yrityksessä käyttäytyvät. Siksi yrityksen ylimmän johdon on oltava vastuussa brändin kehittämisestä, Fant miettii.

Ylimmän johdon on oltava vastuussa brändin kehittämisestä.

Wasaline tai Kvarken Link eivät ole ensimmäisiä yhtiöitä, joissa Fant lähtee rakentamaan brändiä aivan alkuvaiheesta. Hän ehti 14 Vaconilla viettämänsä vuoden aikana rakentaa ja kehittää Vaconin brändiä myös Yhdysvalloissa, mikä oli hyvin opettavaista.

– Joku voi sanoa, että business-to-business on erilainen ympäristö kuin business-to-customer. Brändistä puhuttaessa on kuitenkin syytä muistaa, että asioita tehdään aina ihmiseltä ihmiselle oli sitten kyseessä yritys- tai yksityisasiakas, Fant muistuttaa.

Vaasa voitti

Helsingistä kotoisin oleva Catarina Fant tuli 1980-luvun loppupuolella Vaasan Hankenille tarkoituksenaan opiskella täällä vain ensimmäisen vuoden ajan ja siirtyä sitten Helsinkiin suorittamaan maisterintutkinto loppuun. Ja sen jälkeen hänen oli tarkoitus muuttaa vaikkapa Etelä-Ranskaan. Toisin kuitenkin kävi ja hän jäi Vaasaan. Perhe, ystävät ja haastavat työtehtävät ovat pitäneet Fantin Vaasassa ulkomaankomennuksia lukuun ottamatta.

Nyt näyttää siltä, että Fantilta eivät mielenkiintoiset työtehtävät vielä lopu, vaan Etelä-Ranska saa odottaa.

Lämna ett svar