Företagssponsorer helt avgörande för ett av Oravais största evenemang – I år bidrar över 70 företag till Gäddkastet

Peter Stolpe.

Första lördagen i september, den 7.9, ordnas spinnfisketävlingen Gäddkastet i Oravais hamn. Lokalt och även regionalt är det ett betydande evenemang.

Gäddkastet förväntar i år 250-300 deltagare, ditlockade av såväl fiskandet som stämningen runtomkring.

Peter Stolpe, som representerar arrangören Oravais Fiskargille, säger att hela evenemanget möjliggörs av företagssponsorer som ställer upp och bidrar.

– Vissa av våra sponsorer har varit med sedan starten, alltså nu hela 23 gånger, säger Peter Stolpe, som jobbar med eventets sponsorering och marknadsföring.

I år bidrar över 70 företag. En del ger pengar medan andra hjälper till med varudonationer, till exempel fiskeutrustning som lottas ut bland deltagarna. I fjol lottade arrangörerna till exempel ut en båt bland alla som var med.

– I år blir det också riktigt fina priser, säger Stolpe.

KWH, Kurres, Wikromarin och Regatta hittas bland sponsorerna. Aktörer som Vörå kommun är också med och bidrar.

– Därtill tar vi en avgift på 20 euro per deltagare, säger Stolpe.

Hela budgeten landar kring 10 000 – 15 000 euro.

Längre tid att fiska

Gäddkastet lockar deltagare från ett stort område. I fjol var det en tjej från Sverige som vann båtpriset.

Att en del deltagare har rest långt är också en orsak till att evenemanget i år förlängs med en timme. Speciellt från långväga deltagare har det kommit respons om att det kunde finnas mera tid att fiska.

– I år testar vi därför med att tidigarelägga starten en timme och fiskar nu mellan klockan 11 och 16, säger Stolpe.

Ensam eller tillsammans

På Gäddkastet går det att fiska ensam eller i lag. Det finns två olika moment att välja mellan, antingen gäller det att dra upp så mycket fisk som möjligt (kilogram) eller så tävlar man i Catch and Release och släpper tillbaka fiskarna efter att man fotat dem (då är det centimeter som gäller som måttstock).

Mera information hittas på Oravais Fiskargilles webbplats.

Fotnot: Det är inte samma Peter Stolpe som skrivit artikeln som är aktiv inom Fiskargillet.

LÄS OCKSÅ:

Kjell Skoglund: “Konkreta argument är det bästa verktyget för att sälja sponsorkontrakt”

Kommentera