Så tacklar österbottniska företag coronakrisen – Advokatbyrå Näsman & Båsk svarar på företagens behov av rådgivning

Christian Näsman.

Advokatbyråernas arbete förändras. Coronakrisen har gjort att Advokatbyrå Näsman & Båsk, som jobbar nära företagen, arbetar betydligt mera digitalt.

Advokatbyrå Näsman & Båsk får som bäst mycket frågor av företagare. Behovet av rådgivning är stort medan de flesta företag samtidigt avvaktar med att göra större beslut.

Aktuella frågor är till exempel sådant som rör betalningskriser och hur diskussioner med fordringsägare kan byggas upp.

För Advokatbyrå Näsman & Båsk har coronakrisen inneburit förändrade arbetssätt. Advokat Christian Näsman säger att de vid krisens början inte var beredda på att jobba på distans.

Byrån skaffade nya datorer, nya verktyg och satte fart på digitaliseringen. Jobbet är en utmaning eftersom företaget verkar i en ganska traditionell bransch där möten är viktiga och många dokument fortfarande bara finns i fysiska mappar.

Mycket flyttas framåt

Många rättegångssalar i Finland står som bäst tomma. Rättegångar och civilmål skjuts framåt för att undvika folksamlingar. Köerna inom rättssystemet, som på många orter var långa sedan tidigare, blir ännu längre.

Rättegångar där någon sitter häktad hålls, men det är heller inte den typen av ärenden som Näsman & Båsk jobbar med till vardags.

De skriftliga bitarna löper i många fall vidare. Advokatbyrån har mycket jobb, sedan innan krisen, med konkursfall som kräver arbete.

Någon våg av nya konkurser i och med krisen ser byrån ändå inte för tillfället. Tvärtom, många aktörer som brukar vara snabba med att söka företag i konkurs vid uteblivna betalningar är nu avvaktande. Att företag söker sig själva i konkurs händer men är ovanligare.

Företagssaneringar seglar upp som alternativ?

För en del företag som får stora problem kanske företagssanering kan vara ett alternativ. Saneringar har varit ganska ovanliga i Österbotten men även här finns goda exempel på hur de hjälpt företag på fötter, företag som sedan blivit framgångsrika.

På onsdag ordnar Österbottens handelskammare ett kostnadsfritt webbinarium om vad företagssanering som alternativ under coronaläget innebär, (länk till svenska seminariet här, till finska här). Anmälning till seminariet senast klockan 12 den 28 april.

På seminariet är det just Christian Näsman som berättar om hur företagssanering som process fungerar och svarar på deltagarnas frågor.

Näsman säger att det kan hända att det nu finns ett större intresse än förut för företagssaneringar som alternativ till konkurs.

– Det kan vara ett bra alternativ förutsatt att det finns en verksamhet som ger kassaflöde på sikt, säger Näsman.

Det kan vara ett bra alternativ förutsatt att det finns en verksamhet som ger kassaflöde på sikt.

Kan snabba på utvecklingen

Det har talats mycket om digitalisering inom juridiken under en längre tid. Krisen snabbar på processen och tvingar fram nya sätt att jobba, som till exempel distansmöten.

Christian Näsman tror också att det efter krisen blir vanligare med distansmöten, då alla en gång fått upp ögonen för möjligheten och sett fördelarna.

– Distansmöten har ändå sina begränsningar, man tappar nyanser och det är mest ordförande eller den som presenterar som pratar, säger Näsman.

Alla har heller inte teknologin som krävs hemma, vilket märks till exempel vid arvskiften och testamenten, säger Näsman.

– Positivt är ändå att om krisen kommit för tio år sedan hade samhället inte alls varit lika förberett som nu, säger han.

Advokatbyrå Näsman & Båsks kontor finns i Hartmanshuset i Vasa.

LÄS OCKSÅ:

Gemenskap på arbetsplatsen trots jobb på distans – Hälsoapp för företag i Österbotten lanseras

Lämna ett svar