Peter Stolpe: ”Helheten är viktigare än enskilda beståndsdelar”

Peter Stolpe

DIREKT I DIN INKORG

Denna kolumn ingick först i Vaasa Insiders nyhetsbrev, där vi varje vecka samlar våra intressantaste nyheter tillsammans med en insiktsfull ledare.

Dessa texter kommer ofta ut enbart med nyhetsbrevet, som dessutom är helt gratis!

Skribenten Peter Stolpe är vd & chefredaktör för Vaasa Insider.

I framtiden är det knappast enskilda företag som skapar mest mervärde. Världen är så komplex och konkurrensen så hård att det blir svårt att tillföra mycket på egen hand.

Framtidens innovationer och mervärden skapas inom kluster, eller egentligen inte ens där utan i ekosystem. Ett kluster behöver i sin enklaste form inte vara mera än en samling företag i samma bransch och det räcker inte längre.

Ett ekosystem är djupare och förutsätter samarbete mellan aktörerna. Ett ekosystem består också av flera lager där andra aktörer än företag kan bidra, som skolor och utvecklingsorganisationer. Viktigast är kanske ändå att ett ekosystem skapar mervärden, åtminstone på sikt.

Värdet av varor, kunskap och tjänster vi sätter in i ekosystemet måste vara mindre än det som kommer ut, annars är det ingen poäng med konstruktionen och den är dödsdömd.

Med värde menas däremot något helt annat än pris. Om jag köper olja för 1000 euro och säljer det för 2000 euro till grannen så skapar vi BNP och skatteintäkter till staten medan inget verkligt värde föds. Riktiga ekosystem är mera värda än dess enskilda beståndsdelar.

Vad gör vi då med insikten att det är i ekosystem där verkliga mervärden föds? I dagsläget inte tillräckligt åtminstone.

Som företagare är något av det svåraste man kan göra att se förbi den egna balans- och resultaträkningen. Det är så svårt att göra att man inte kan kräva att någon klarar av det på egen hand. Företagarens börda är tillräckligt tung från förut.

Ändå finns det företag och företagare som klarar av det så omöjligt är det inte. I framtiden måste både företag och organisationer kunna göra det för att tillsammans åstadkomma mera.

Vi måste bli bättre på att zooma ut och se helheter. Vi måste också våga fråga om verksamheten vi håller på med är något som bidrar till helheten eller dränerar den. Det är en svår balansgång, för är inte de egna siffrorna i skick kan vi inte heller bidra till ekosystemet på sikt.

 

LÄS OCKSÅ:

Peter Stolpe: ”Företagarnas styrka är enorm”

Lämna ett svar