Nyhetsbrev: ”Vad kan vi bli bäst på?”

Peter Stolpe

DIREKT I DIN INKORG

Denna kolumn ingick först i Vaasa Insiders nyhetsbrev, där vi varje vecka samlar våra intressantaste nyheter tillsammans med en insiktsfull ledare.

Dessa texter kommer ofta ut enbart med nyhetsbrevet, som dessutom är helt gratis!

Skribenten Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa & Botnia Insider.

För att ett företag ska gå från bra till fantastiskt kan det lönas att fundera på vad just det företaget kan bli bäst på i hela världen. Frågan är alltså inte vad det redan är bra på utan vad det kan bli bäst på. Det kan till exempel vara en process, produkt, tjänst eller kundgrupp.

När företaget väl listat ut det kan det leda till stora förändringar. Poängen är nämligen då att lägga ner allt som inte rör det valda området och satsa fullt ut på att nå sin fulla potential i sin smala nisch. Genom att göra så finns det i alla fall en chans att nå toppen, annars inte.

Den här idén framförs i boken ”Good to Great” och backas där också upp av forskning. I fall efter fall där ett företag under längre tidsperioder presterat exceptionellt bra visade det sig ligga någon variant av strategin bakom succén.

Det den här boken däremot inte berättar är hur många som väljer strategin men misslyckas med att implementera den. För även om det kanske är det smartaste att göra så finns det nog stora risker också involverade. För tänk om vi har fel svar på frågan vad vi är bäst på?

Det är lite som att sätta alla ägg i samma korg. Det är absolut den bästa strategin om du väljer den bästa korgen och är tämligen säker på hur det kommer att gå för den. Det är också denna strategi som många av världens bästa investerare och företagsledare väljer.

Tänk om vi har fel svar på frågan vad vi är bäst på?

Proffsinvesterare pratar ofta utåt om hur viktigt det är att diversifiera, alltså att sprida riskerna. Men ser vi närmare på portföljen hos de allra bästa, som till exempel Warren Buffett, så finner vi ibland att halva den egna förmögenheten eller till och med mera än så kan ligga i en handfull aktier.

För att det ska löna sig att fokusera på ett så smalt område gäller det ändå att veta allt om det. Precis allt. På det viset blir strategin kanske heller inte lika riskabel.

Att sätta pengar i globala indexfonder duger kanske för mig som saknar insyn i de amerikanska storbolagen, medan samma strategi för Warren Buffett skulle vara mer riskabel än placeringarna han nu gör. Men bara kanske, för det vet egentligen ingen innan framtiden utvisar det.

Allt handlar alltså om vad man vet om saken och hur bra vi är på att förutse framtiden. Warren Buffett har blivit kallad ”Oraklet från Omaha”, vilket säger mycket om nivån han spelar på.

Men tillbaka till frågeställningen i rubriken, vad kan vi bli bäst på? De företag som lyckas få ett bra svar på den frågan har tagit första steget på sin resa mot att uppfylla svaret.

 

LÄS OCKSÅ:

Nyhetsbrev: ”Lite mer än mer, mer, mer”

Lämna ett svar