Matias Rosström: ”Tulevaisuuden digitaalinen näkyvyys – Miten markkinoida yritystä?”

Matias Rosström

Kirjoittaja Matias Rosström toimii Viexpolla asiantuntijana markkinoinnissa ja brändäyksessä.

Pitkän koronapandemiakauden jälkeen alamme vihdoin nähdä valoa tunnelin päässä, ja maailma lähestyy edes jonkinlaista normaaliuden tilaa. Mitä oikeastaan on tapahtunut näiden lähes kahden vuoden aikana, ja miten markkinointi hoidetaan ”uuden normaalin aikana”?

Sinun odotetaan näkyvän verkossa

Rajoitusten ja pandemiamääräysten vuoksi olemme joutuneet kommunikoimaan, myymään ja näkymään uusilla tavoilla. Yritysten ja kuluttajien digitaalinen läsnäolo on lisääntynyt merkittävästi ja internetpalvelimet ovat suorastaan savunneet.

Yhä useammat yritykset ovat ottaneet käyttöön verkkokaupan, ja kuluttajat odottavat löytävänsä kaiken tarvitsemansa verkosta. Yrityksen digitaalinen näkyvyys on jo lähes välttämätöntä, olipa kyseessä B2B tai B2C, ja nykyään jo yhtä tärkeää kuin pätevä myyntitiimi.

Markkinat ovatkin nyt rajattomat

Hyvin monet yritykset, niin pienet kuin suuretkin, tulevat jatkossa toteuttamaan sekä markkinoinnin, että myynnin verkossa. Paitsi että tuotteita myydään yhä useammin kuljetusliikkeiden toimituksina ja digitaaliset tuotteet suoraan, tulevat myös monet palvelut toteutumaan internetin kautta.

Ajattele, miten monet palvelut ovat toteutettavissa näyttöön kiinnitetyn webkameran avulla, ja mikä parasta, markkinasi onkin nyt koko maailma. Tämä tuo tietenkin mukanaan myös joitain haasteita.

Panosta kohderyhmään

Markkinointiviesteistä on nykyään jo valtava ylitarjonta internetissä ja sosiaalisessa mediassa, ja siksi on tärkeää kommunikoida juuri oikealla tavalla. Nyt jos koskaan on tärkeää oppia tuntemaan oma kohderyhmä, ja kohdistaa markkinointi juuri heille. Kun kyse on viennistä, ja suunnitelmissa on siirtyä täysin uudelle markkinalle, pitää tunnistaa sekä potentiaalinen kohderyhmä, että oma kilpailuetu.

Aiemmin oli mahdollista ampua haulikolla ja toivoa, että viesti saavutti mahdollisimman usean, se ei kuitenkaan enää toimi. Digitaalinen markkinointi mahdollistaa mittaamisen ja seurannan, jolloin tarvittavat muutokset voidaan tehdä tehokkaasti ja nopeasti. Osumatarkkuus ja mitattavuus ovatkin digitaalisen markkinoinnin suurimmat edut.

Osumatarkkuus ja mitattavuus ovat digitaalisen markkinoinnin suurimmat edut.

Mieti ainakin näitä

Matias Rosström
Matias Rosström (Kuva: Viexpo)

On hyvä muistaa, että loppujen lopuksi olemme kaikki vain ihmisiä, ja meillä on erilaisia tarpeita. Yrityksen on tärkeä pitää mielessään asiakkaan tarpeet ja kommunikoida suoraan yksittäiselle ihmiselle.

Kuluttajat ja ammattiostajat ovat nykyään kiinnostuneita tarinastasi, mistä tuotteet ovat peräisin, millainen yritys näitä tuottaa, mikä on yrityksen tarina – halutaan tietää aikaisempaa paljon enemmän taustoista.

Uskalla tuoda esiin innostuksesi, palvelutasosi, paikallistuntemuksesi, ja ole ylpeä siitä, että juuri sinä olet yrittäjä!

8 askelta onnistuneeseen digitaaliseen markkinointiin:

  • Opi tuntemaan asiakkaasi ja kohderyhmäsi, tutki markkinoita säännöllisesti
  • Luo sisältö asiakkaittesi tarpeiden mukaan
  • Uskalla olla ylpeä työstäsi, ja näytä se koko maailmalle (olethan yrittäjä hyvästä syystä)
  • Varmista, että kotisivusi ovat hyvät, ja ne toimivat sekä tietokoneella, että mobiililaitteella
  • Myös hakukoneoptimoinnista on huolehdittu
  • Selvitä, mitä sosiaalisen median kanavia asiakkaasi käyttävät, ja hyödynnä niitä
  • Pidä silmällä kilpailijoitasi ja uskalla erottautua
  • Uskalla kokeilla uutta, arvioi ja hienosäädä
  • Hyödynnä ulkoisia markkinointipalveluja, erityisesti alkuun pääsemiseksi

 

LUE MYÖS:

Riikka Autio: ”Vahvaan kilpailuetuun perustuva markkinointi ratkaisee voittajan markkinoiden mullistuksissa”

Lämna ett svar