Exportcoaching ökar tillväxtkapaciteten hos företag på landsbygden

Marja-Riitta Vest, Tanja Davidov
Marja-Riitta Vest, Tanja Davidov

VAMK:s nya internationaliseringscoaching hjälper små och medelstora företag på landsbygden att växa. Speciellt livsmedels- och båtföretag söks till utbildningen, men små och medelstora företag inom andra branscher är också välkomna att delta i projektet.

Plötsliga och oväntade förändringar i verksamhetsmiljön under de senaste åren har haft en betydande inverkan på små och medelstora företags konkurrenskraft och driftsförhållanden på landsbygden. I en undersökning av Business Finland om utvecklingsbehoven hos små och medelstora företag noterades speciellt kompetensbehov inom försäljning och marknadsföring, personalutveckling och utbildning samt internationalisering.

VAMK:s nya projekt ”Kansainvälistyminen maaseutuyrittäjien kasvun mahdollistajana” fokuserar på att öka exportexpertisen hos små och medelstora företag på landsbygden, men utbildningens 12 moduler utvecklar också färdigheter relaterade till exempelvis marknadsföring, strategiarbete och produktionsutveckling.

– Coaching för påbörjande och utveckling av internationaliserings- och exportverksamhet utvecklar de deltagande företagens verksamhet på ett omfattande sätt. I varje företag görs en nulägesanalys, och på basen av den planeras företagets utvecklingsväg, säger Tanja Davidov, projektledare vid VAMK.

Coachingen utvecklar de deltagande företagens verksamhet på ett omfattande sätt.

Syftet med projektet är att hjälpa företag att växa på ett kontrollerat sätt genom internationalisering och därmed bidra till att Finlands mål för forskning, utveckling och innovation (FoUI) uppnås.

– Vi har i planeringen av detta internationaliseringsprojekt utnyttjat stark erfarenhet av hur små och medelstora företags tillväxt och internationalisering kan trappas upp. Årtionden av erfarenhet har skapat grunden, som sedan anpassats efter förändringarna i verksamhetsmiljön, säger Marja-Riitta Vest, som leder FoUI-verksamheten vid VAMK.

Projektet kommer att genomföras i landsbygdskommunerna i Österbotten och Mellersta Österbotten. Finansieringen kommer från NTM-centralen med delfinansiering av EU. Livsmedelsverket är också med i projektet.

Livsmedels- och båtbranschen i fokus

Tanja Davidov, Marja-Riitta Vest
Tanja Davidov, Marja-Riitta Vest

Finlands regeringsprogram har satt upp ambitiösa tillväxtmål för livsmedelsföretagen. Livsmedelsexporten ska nämligen fördubblas från två till fyra miljarder euro fram till 2031. Eftersom en stor del av landsbygdens företag är livsmedelsföretag är de också i fokus för detta utvecklingsprojekt. En annan specifik målgrupp är båtföretag som är typiska för Österbottens kust.

– Projektet riktar sig speciellt till livsmedels- och båtbranschen, men vi välkomnar alla sorters företag som vill söka tillväxt genom internationalisering, säger Tanja Davidov.

Ett av målen med projektet är att hjälpa de deltagande företagen skapa nätverk sinsemellan, så det är önskvärt att företag från flera olika branscher deltar i projektet. Detta kan till exempel omfatta underleverantörsföretag eller aktörer inom den gröna eller den digitala sektorn.

Projektet påbörjas inom de närmaste veckorna och pågår till slutet av 2025. Huvudspråket är finska, men vissa delar av utbildningen kan genomföras även på svenska eller engelska.

Mångsidig utbildning och mässresor

Utbildningen inom internationaliseringsprojektet utförs i modulform vid sidan om arbetet. Modulerna är utformade baserat på erfarenheter från exportsektorn.

Utbildningen inleds med en nulägesanalys och en kartläggning av företagets internationaliseringsprocess. Det mångsidiga innehållet omfattar utbildningsperioder i bland annat strategi, ekonomi, produkt- och varumärkesbyggande, marknadsföring, försäljning, produktion och logistik samt digitalisering och cirkulär ekonomi.

Syftet är att företagens representanter under projektet ska delta i en branschspecifik mässresa. Deltagande i internationella mässor är pedagogiskt och ger möjligheter att etablera viktiga exportrelationer.

– Utbildningen introducerar också finansiering av export, så att företagen kan ansöka om till exempel internationaliseringsstöd för sina egna exportsatsningar, säger Tanja Davidov.

Davidov, som tidigare arbetat inom exportsektorn, anser att de små och medelstora företagen i Norden har goda förutsättningar att söka tillväxt från utlandet – något som man i Österbotten har gjort i århundraden.

– Finlands problem är att ekonomin inte har vuxit på många år, men nu har agila små och medelstora företag en gyllene chans att börja bygga upp landet och ekonomin, säger Tanja Davidov.

VAMK kv projektilogot
Projektet ”Kansainvälistyminen maaseutuyrittäjien kasvun mahdollistajana” delfinansieras av Europeiska landsbygdsfonden.

 

LÄS OCKSÅ:

VAMK vauhdittaa pk-yritysten tutkimus- ja kehitystoimintaa

Lämna ett svar