Vilpe firar 45-års jubileum stort – ”Intelligenta produkter kommer att förändra branschen”

Tuomas Saikkonen, Eero Saikkonen Vilpe SK Tuote
Tuomas Saikkonen, Eero Saikkonen.

”Ibland tror jag att farsan inte förstår hur stort företaget blivit som hans händer byggt upp”, säger Tuomas Saikkonen, vd för Vilpe.

Vilpe, tidigare bekant som SK Tuote, har byggt sig ett gott rykte i tak- och ventilationsbranschen. Korsholmsföretagets innovativa produkter har lett till skapandet av en koncern som sysselsätter ungefär 180 personer.

I dag ordnas stora festligheter, både i fabriken på Fågelberget och i Botniahallen, för att fira företagets 45-årsjubileum.

– Det är skönt att äntligen kunna göra det, vi har fått skjuta fram firandet i två år på grund av coronapandemin, säger Tuomas Saikkonen, vd för Vilpe.

Firar generationsväxling

Festligheterna lockar cirka 250 inbjudna besökare till fabriken på dagen och 300 till Botniahallen på kvällen. Att arrangemangen blivit så stora beror delvis på att de ursprungligen planerades för att uppmärksamma genererationsväxlingen, som skett när Tuomas Saikkonen och systern Seidi Saikkonen tagit över familjeföretaget.

– Hela festen är ett sätt att hedra farsan (Eero Saikkonen), ibland tror jag han inte riktigt förstår hur stort företaget har blivit, säger Tuomas Saikkonen.

Blickar framåt

Eero Saikkonen själv är anspråkslös och tycker arrangemangen är lite väl stora. Eero Saikkonen är inte längre vd men spelar ännu en viktig roll i Vilpe, inte minst inom produktutvecklingen.

Eero Saikkonen är anspråkslös även när det gäller hans nuvarande jobb. Han säger att han jobbar mest med mekaniska saker men att de stora förändringarna finns inom smarta och intelligenta lösningar, som andra i företaget jobbar med.

– På 50 år har det inte hänt mycket när det gäller vanliga tak men intelligensen som nu kommer utgör en massiv förändring, säger Eero Saikkonen.

Intelligensen som nu kommer utgör en massiv förändring.

Lösningar finns redan

Vilpe har redan lanserat intelligenta koncept och system för att kunna mäta och hålla reda på att till exempel isoleringen på taket hålls torr.

Systemen är kopplade till en molntjänst och kan användas för att optimera underhåll och reparationer.

Ny lansering

På Vilpes festligheter i dag finns både inköpare och branschfolk på plats. Företaget tar tillfället i akt och lanserar samtidigt en helt ny produkt – smarta infästningar.

Prototyper av smarta infästningar.
Prototyper av smarta infästningar.

Poängen med produkten är att när den används på taken kan man lokalisera eventuella problem betydligt noggrannare än med andra lösningar. Det innebär att man till exempel kan rita upp mera specifika fuktkartor och spara pengar genom bättre och korrektare underhåll och renoveringar.

Donerar till universitet

Vilpe donerar 30 000 euro till Vasa universitets medelinsamling. Tuomas Saikkonen säger att tajmingen på offentliggörandet förstås har med festligheterna att göra, men att det också handlar om ett återkommande ansvarstagande.

Företaget har nämligen valt att donera 0,3 procent av sin omsättning till goda ändamål varje år – oberoende om det var ett bra eller dåligt år.

 

LÄS OCKSÅ:

VILPEn toimitusjohtaja Saikkonen vastaanotti vuoden maakunnallisen yrittäjän palkinnon – ”Olemme tästä valtavan otettuja”

Lämna ett svar