RL-TRANS har specialiserat sig på bulklogistik. Terminaltjänster kopplade till bulklogistik stödjer det österbottniska företagets kärnverksamhet.
RL-TRANS har under många år byggt upp ett effektivt nätverk och gjort sig ett namn när det gäller bulklogistik. Med bulk menas här last som transporteras oförpackad, som till exempel pulver och granulat.
– Fördelar med bulktransporter är att det går att minska hanteringskostnader, slippa förpackningsmaterial och lättare sköta lagring, säger Andreas Lindedahl, marknads- och försäljningschef på RL-TRANS.
RL-TRANS transporterar över 300 olika produkter, allt från livsmedel som malt och havre till kalk, cement och plastråmaterial till Coca-Colas dryckesflaskor. För företaget står torrbulk för lejonparten av omsättningen men även till exempel transport av flytande gaser utgör en viktig del av verksamheten.
Satsar i ny terminal
Smidig bulklogistik öppnar upp möjligheter till effektiva och förmånliga transporter. En del varor kommer ändå till Europa i exempelvis säckar och behöver då lastas om för att kunna transporteras vidare som bulkgods. I den här typen av terminaltjänster ser RL-TRANS att det finns växande möjligheter.
I Lappfjärd i Kristinestad, i samband med företagets huvudkontor, har RL-TRANS redan tidigare investerat i en hanteringsterminal. Nu gör företaget en ny miljonsatsning där bredvid och skapar en ny terminal. Markarbetet för den nya hallen har redan börjat. Den 4000 kvadratmeterstora hallen monteras under sensommaren och väntas bli klar till hösten.
Fler investeringar på gång
RL-TRANS verkar i en väldigt kapitalintensiv bransch. Företagets bilar byts ofta ut var femte år och investeringarna rullar på enligt en långsiktig plan. Investeringarna i år blir totalt cirka 3,5 miljoner euro. Fokus den här gången är på nya semitrailers, närmare bestämt på tio stycken släp som ska gå i trafik mellan Skandinavien och Mellaneuropa.
RL-TRANS har redan över 300 enheter i trafik på olika håll i Europa. I den siffran hittas 130 egna bilar och cirka 200 semitrailers. Speciellt med företaget är att de satsar på att ha så mycket av transportkedjan som bara möjligt i sina egna händer. Det här innebär att bolaget förutom att investera i egna bilar och egen utrustning även har sina egna chaufförer.
Kundbetjäning i fokus
Bland RL-TRANS kunder hittas allt från stora globala aktörer till små lokala företag. RL-TRANS har utvecklat hela sin verksamhet med kundbetjäning i fokus. Mathias Lindedahl, ICT-chef på RL-TRANS, säger att digitaliseringen för länge sedan nådde deras bransch och att företaget genom åren satsat mycket även på den biten.
Transportbranschens kunder förväntar sig att kunna följa med på mobiler och datorer var deras gods rör sig. RL-TRANS kan erbjuda steget längre än så och håller redan fortlöpande koll på läget i ett par hundra kundsilon, som bolaget ser till att fylls på eller töms enligt behov.
Rekryterar fortlöpande
RL-TRANS sysselsätter cirka 220 experter och rekryterar nya talanger fortlöpande. I Europa som helhet finns det brist på yrkeschaufförer och RL-TRANS konkurrerar exempelvis genom att kunna erbjuda moderna bilar med bra utrustningsnivåer. Bolaget uppskattar sina chaufförer och den övriga personalen och sporrar dem på olika sätt, som till exempel med interna tävlingar om vem som kan köra med minst bränsleförbrukning.
– Att snurra hela maskineriet med över 300 enheter över hela Europa kräver en motiverad och kunnig personal med bred expertis, säger Andreas Lindedahl.
RL-TRANS egna verksamhetsställen hittas i Lappfjärd, i Vasa (i Hovikruunu), i Helsingfors, i Kokemäki samt därtill finns dotterbolag i Estland och kontor i Tyskland. Omsättningen 2024 uppgick till cirka 43 miljoner Euro.
I år fyller familjeföretaget 70 år. Den tredje generationen, dit Andreas och Mathias Lindedahl som intervjuades för den här artikeln räknas, är med och driver företaget som farfar Rafael Lindedahl grundat.
LÄS OCKSÅ: