Pientupa siirtää taloyhtiöiden osakeluettelot valtakunnalliseen rekisteriin etuajassa – Hyödyt alkavat näkyä heti

Ulf Mäkinen, Kevin Peth, Frida Andersson, Tuija Wahlsten, Laura Torkkeli ja Mikko Juusola

Isännöintiyhtiö Pientupa siirtää isännöimiensä taloyhtiöiden tiedot huoneistotietojärjestelmään hyvissä ajoin ennen lain vaatimuksia. Järjestelmän hyödyt alkavat näkyä asukkaille ensi vuoden alussa.

Muutos aiheuttaa aina vastustusta. Niin tässäkin tapauksessa.

– Kaikki tuntuivat sanovan, että huoneistotietojärjestelmään siirtyminen on ongelmallista ja sitä ei pysty tekemään vielä. Minusta tämä on ollut hyvinkin yksinkertaista ja suoraviivaista, Pientuvan toimitusjohtaja Mikko Juusola kertoo.

Mutta otetaan ensin askel taaksepäin. Mikä ihmeen huoneistotietojärjestelmä ja miksi siihen oikein pitää siirtyä?

Tällä hetkellä Suomessa ei ole keskitettyä rekisteriä, jossa olisi tiedot osakehuoneistojen omistajista, panttauksista ja rajoituksista. Tämä hidastaa esimerkiksi asuntokauppoja ja perintöjen selvityksiä.

Huoneistotietojärjestelmä on maanmittauslaitoksen ylläpitämämä rekisteri, johon kaikki nämä tiedot kerätään. Taloyhtiöille tietojen siirtäminen järjestelmään on pakollista vuoden 2023 loppuun mennessä.

Vaasalaisen Pientuvan isännöimissä taloyhtiöissä osakeluettelot siirretään kuitenkin jo ensi vuoden alussa – viimeistään.

Helpottaa arkea

Juusola kertoo, että kun taloyhtiö on saanut osakeluettelon siirrettyä huoneistotietojärjestelmään, niin käytännössä samalla taloyhtiön hallitus voi lopettaa osakkaita koskevien tietojen ylläpidon. Tietojen ylläpitäjä on tämän jälkeen maanmittauslaitos.

Juusola kertoo, että huoneistotietojärjestelmän hyödyt alkavat näkyä parhaiten pidemmällä tähtäimellä.

Kun taloyhtiöiden osakeluettelot on siirretty huoneistotietojärjestelmään, voivat osakkaat hakea sähköistä omistuksen rekisteröintiä sekä oman osakekirjansa mitätöintiä Maanmittauslaitokselta.

Tämän jälkeen oman asunnon omistamista ei tarvitse enää todistaa paperisilla dokumenteilla.

– Siinä on se suurin hyöty pitkässä juoksussa. Osakkaiden ei tarvitse miettiä onko se osakekirja kassakaapissa vai pankissa vai missä. Se helpottaa varsinkin kuolinpesien hoitamista ja pitkään omistuksessa olleiden osakkeiden siirtoa.

Asuntokauppa voidaan hoitaa yhdellä istumalta.

Helpottaa asuntokauppoja

Osakkaille omistuksen sähköinen rekisteröinti on pakollista vuoteen 2033 loppuun mennessä. Jos sitä ennen on myymässä omistamaansa asuntoa, kannattaa rekisteröidä omistus huoneistotietojärjestelmään.

Asuntojen myyminen ja ostaminen hoituu sen jälkeen nimittäin ilman turhia selvityksiä.

– Asuntokauppa voidaan hoitaa yhdellä istumalta. Ei tarvitse tarkistaa asioita monista paikoista ja kirjata tietoja eri paikkoihin. Kaikki hoituu yhdestä järjestelmästä.

Siirtyminen on ollut hidasta

Huoneistotietojärjestelmä otettiin Suomessa käyttöön vuonna 2019. Siihen siirtyminen on kuitenkin ollut varsin hidasta.

Marraskuussa taloyhtiöistä alle yhdeksän prosenttia oli siirtänyt osakeluettelonsa järjestelmään. Juusola kertoo, että näistäkin valtaosa on uusia taloyhtiöitä.

Pientuvan arvion mukaan ennen vuotta 2019 perustetuista taloyhtiöistä sähköiseen huoneistotietojärjestelmään on siirtynyt vasta 2–3 prosenttia.

Juusola arvioikin, että taloyhtiöille tulee haasteita siirtymisessä tai palvelu ruuhkautuu ensi vuoden lopulla.

Kumppani teki helpoksi

Juusola kertoo, että huoneistotietojärjestelmään siirtyminen on takunnut esimerkiksi sen takia, että monet isännöintitoimistot ovat jääneet odottomaan omilta ohjelmistotoimittajiltaan toimivaa tietojen siirtotyökalua.

Pientupa hyödynsi vaasalaisen Avaa Solutionsin työkalua, jolla siirto onnistuu kätevästi.

– Kun on tiedot kunnossa ja luetteloitu, niin tekninen siirtäminen on helppoa sen työkalun avulla.

Pientuvalle tietojen siirtäminen hyvissä ajoin oli helppo valinta. Koska palvelu helpottaa heidän asiakkaitaan, siihen oli syytä siirtyä ensimmäisten joukossa.

Juusola myös muistuttaa, että Avaa.io -sovellus mahdollistaa taloyhtiölle monia muitakin hyödyllisiä palveluita, kuten vikailmoituslomakkeet ja sähköisen ilmoitustaulun.

 

LUE MYÖS:

Taloyhtiöiden hallinnointi on monimutkaistunut – BC Consulting tarjoaa asiantuntemusta

Lämna ett svar