Leinolat får ny vd – Keimo Kalliosaari blir familjeföretagets nya vd och koncernchef

Keimo Kalliosaari, Leinolat
Keimo Kalliosaari.

Leinolats nya vd Keimo Kalliosaari har en stark industribakgrund. Nuvarande vd Lars-Erik Schöring fortsätter jobba med att utveckla bolagsgruppen på styrelsenivå.

Oy Leinolats Ab:s styrelse har valt Keimo Kalliosaari till ny vd. Keimo Kalliosaari börjar sitt nya jobb som vd för Leinolat och som koncernchef för Leinolat Group den 1 januari.

– Det känns bra att få förtroende att få utveckla en fin bolagshelhet med starka företag, säger Keimo Kalliosaari.

Nuvarande vd:n fortsätter jobba

Nuvarande vd och koncernchef Lars-Erik Schöring fortsätter även han att jobba med att utveckla det över 60-åriga familjeföretaget. Schörings arbete kommer att ske på styrelsenivå i dotterbolagen samt som styrelseordförande för moderbolaget.

– Att arbeta är det roligaste jag vet så det vill jag inte sluta med, säger Lars-Erik Schöring.

Att det ändå är dags för en efterträdare på vd-posten beror på att pensionsåldern kommer emot.

– Men framför allt på att vi hittat rätt person att ta bolaget framåt, Keimo har en mycket stark tillverkningsindustriell erfarenhet, säger Lars-Erik Schöring.

Ny vd med lång erfarenhet

Den nya vd:n Keimo Kalliosaari är en erfaren ledare med en stark industribakgrund. I bagaget hittas till exempel över 25 år i ABB:s tjänst, där han med start i Vasa arbetade sig uppåt i leden. Kalliosaari har till exempel lett ABB Motors & Generators affärsverksamhet i Finland och ABB IEC LV Motors globalt.

Keimo Kalliosaari kommer närmast från ett jobb som företagare i eget bolag, i vilket han under de senaste 3-4 åren verkat som konsult och rådgivare.

– Det har också varit givande även om det är svårt att få tiden att räcka till allt, säger han.

Välpositionerade bolag

Keimo Kalliosaari säger att han under sin yrkeskarriär kommit i kontakt med alla de bolag som ingår i Leinolat Group. Kalliosaaris bedömning är att Leinolat som helhet är bra positionerat för framtiden.

– I gruppen finns företag som är starka när det gäller underleverantörsverksamhet men även de som har egna produkter som är välkända ute i världen, säger Keimo Kalliosaari.

Lars-Erik Schöring, Keimo Kalliosaari, Leinolat
Lars-Erik Schöring, Keimo Kalliosaari.

Hållbarhet och teamwork ledstjärnor

Lars-Erik Schöring har lett familjeföretaget Leinolat i cirka 9 år. Schöring lyfter fram att företagsgruppen har en mycket engagerad och yrkeskunnig personal.

– Tre T:n är ledorden vi jobbar efter: Trust, Teamwork och Transparency, säger Lars-Erik Schöring.

– Hållbarhet blev också tidigt en del av strategin, till och med innan EU och kunderna började kräva det, säger han.

Företagen i gruppen sysselsätter nu tillsammans cirka 250 personer. Dotterbolagen anställer fortlöpande. Nu just finns till exempel behov av erfarna svetsare, automationsingenjörer och maskinbearbetningsproffs.

Tillväxt i sikte

Leinolat som koncern tog 2022 ett stort omsättningskliv från 30 miljoner euros nivån upp till drygt 40 miljoner euro. Under fjolåret lyckades de hålla sig kvar där och allt tyder på att det också lyckas i år.

– Nu har vi etablerat oss som en aktör med över 40 miljoner euro i omsättning, så nästa steg blir väl 50, säger Lars-Erik Schöring med glimten i ögat och ser på sin efterträdare.

Lars-Erik Schöring framhåller samtidigt att nöjda kunder och att det är frågan om lönsam tillväxt är viktigare än själva omsättningsnivån.

Sex bolag bildar stark helhet

Leinolat-koncernen består i dag av fem dotterbolag samt intressebolaget Adiabatix.

Bland dotterbolagen är det Uwira, Kilkanen och Leimec som fokuserar på underleverantörsarbete. Bolagen gör mycket jobb till exempel för globala energibolag, skeppsvarv och processindustrin.

– Ett av Keimos viktigaste jobb blir att fortsätta utveckla underleverantörsverksamheten och att hitta nya konkurrenskraftiga lösningar och produkter för nuvarande och nya kundgrupper, säger Schöring.

T-Drill och Bobi.com är dotterbolag i koncernen som satsar hårt på att utveckla egna produkter. T-Drill är ett ledande företag när det gäller lösningar och maskiner för rörbearbetning medan Bobi.com är välbekant för sina högkvalitativa postlådor.

 

LÄS OCKSÅ:

Jansson & Pöntiö: “Utnyttjar ditt företag digitala försäljningskanaler för export?”

Lämna ett svar