”Jag har lärt mig mest av de dyra misstagen”

Hippi Hovi, Michael Björklund.

Tv-profilen och restaurangföretagaren Michael Björklund var inbjuden gäst på Våga växa-projektets Kick off i Kristinestad 12.8. Under programmet svarade han på frågor om entreprenörskap.

Michael Björklund är en multifunktionell företagare. Han har växt upp i en företagarfamilj med allt vad det innebär. Kunderna framför allt.

Hur Micke kom till världen är en skärgårdsromantisk historia. Hans mor var mitt uppe i arbetet med att filea abborrar när förlossningen startade. Hon hann till BB men det gjorde dessvärre inte fadern som befann sig ute på ett cateringuppdrag.

Trots att Micke växt upp som ett företagarbarn inom branschen har det inte avskräckt honom från att vandra samma väg själv. Eftersom han växt upp i den livsstilen har han ganska enkelt glidit in i det som vuxen också, på gott och ont.

Kock först, företagare sedan

Mickes pappa jobbade hela sitt liv i restaurangbranschen och Micke följde med. Det var kock han skulle bli och några andra alternativ verkar inte ha funnits på kartan.

Han har inga höga tankar om sina skolfärdigheter. Utan krusiduller berättar han att han var dålig i skolan och gick dessutom ”i den värsta klassen”, där majoriteten av barnen var bråkstakar.

De duktiga barnen gick vidare till fina utbildningar medan de som han, som inte hade några betyg att visa upp, fick förlita sig på sina praktiska färdigheter och bli företagare istället.

Hippi Hovi, Michael Björklund.

”Fem av vildungarna driver stora företag på Åland idag”, sammanfattar han stolt. Så visst blev det folk av dem också.

Som företagare lär man sig snabbast och bäst genom att man helt enkelt prövar sig fram. För detta krävs både mod och envishet.

Skolan är bra, konstaterar Björklund, men den kan vara i vägen också. För mycket teori kan göra en handlingsförlamad. Sedan mognar man förhoppningsvis på vägen om man bara håller ut. Det är viktigt att man tycker om det man gör, annars orkar man inte i längden.

Vill hjälpa andra i hans fotspår

Misstag gör alla företagare och Michael har lärt sig av de dyraste, säger han. Idag vill han hjälpa andra unga kockar att lyckas och har därför tagit några personer under sina vingar.

”Kanske kan jag hjälpa dem undvika de värsta hindren” resonerar han.

Mellan raderna låter Björklund oss förstå att företagarlivet inte varit någon dans på rosor. Han återkommer ofta till vilken tur han haft då han lyckats omge sig med duktiga personer. Hans teammedlemmar är alla ”nördar på sitt gebit” och bidrar stort till helheten.

När man jobbar tätt tillsammans får alla med tiden samma tankesätt.

”Idéerna behöver komma inifrån bolaget” tänker han högt utan att utveckla resonemanget desto mer.

Ingen människa är en ö

Michaels restauranger var i tiderna utspridda på hela Åland. Det var ett misstag.

”Jag gjorde knappt något annat än satt i bilen”.

Jag gjorde knappt något annat än satt i bilen.

Idag har han förankrat större delen av företaget på Kastelholm, som är hans hem och bas. Här föds alla nya idéer och utvecklas till perfektion.

Själv vill han fokusera på det kreativa arbetet så mycket som möjligt och delegerar därför ekonomiförvaltningen till frun, som är en oumbärlig resurs för honom både affärsmässigt och privat. Nu är företaget mera greppbart, tycker han.

Ännu är han delägare i flera andra restauranger men då främst som mentor och strategisk partner.

Michael är, som den typiska kocken, en skicklig produktutvecklare. Just nu experimenterar han mycket med torkat och rökt kött och fisk.

Denna speciella vår och sommar då vi alla bokstavligen haft sprit i våra händer har Micke tagit fram både en ny gin och en longdrink.

Men med spritproduktion uppstår slaggprodukter och dessa vill han självklart ta vara på. Han berättar om en idé han haft kring att göra spolarvätska till bilen som doftar calvados – skämt eller allvar? Ingenting är otänkbart för Micke så länge det går att genomföra.

Pappa är en influencer

Det finns mycket att skriva om Björklund då han ständigt är aktuell med någonting, nu senast som deltagare i det svenska reality-programmet Robinson som gått på tv4 under våren.

På en exotisk plats kämpar deltagarna mot varandra, mot naturens krafter, om priset på en halv miljon kronor. Vilka som får stanna kvar avgörs i örådet där deltagarna röstar på den de vill se lämna ön.

Michael blev aldrig utröstad och kunde således ta hem Robinsonstrofén till Åland.

”Tävlingen är stor i Sverige. Hela 17000 svenskar sökte till Robinson varav 23 stycken blev utvalda. Om inte annat så fick mina barn det bekräftat att pappa nog är lite speciell” skrattar Micke.

Nu är pappa influencer.

”Det rapporteras om dig i all sorts media när du är med, berättar Micke. Tack vare Coronan har han tvingats stanna hemma på Åland och alltså inte behövt tacka ja till så många inbjudningar.

Hippi Hovi, Michael Björklund.

Han berättar att i och med sin medverkan har han fått en ny oväntad målgrupp; barn i åldrarna 4 till 12 år. Det tycker han är imponerande, vilket fått honom att satsa mera tid på sociala medier.

”I Sverige ska allt vara lagom – inte för bra men inte heller för dåligt. Jag tror att jag vann för att jag lagade mat.”

Ja, på en öde ö med skralt utbud av proviant är det nog inte kocken man gör sig av med först.

Hemma på Åland har Micke och gänget vetat om Robinson-vinsten sedan september och har kunnat göra upp strategier utifrån detta.

Har man ingen plan för sitt kändisskap blir det tungt att landa efteråt, förklarar han. Det blir tomt när det blåser över.

Själv har han resonerat att han går tillbaka till kockandet igen när hans tid som reality-influencer svalnat, vilket han räknar med kommer att ske efter 2-3 månader.

Coronapandemin lyfter det lokala och småskaliga igen

Våren har varit speciell på många sätt, speciellt i och med Corona-pandemin. På frågan hur viruset påverkat affärerna tycker han att företaget klarat krisen bra. Han jobbar likadant som förut med alla projekten, och nämner planeringen av ett hotell.

Vidare tillägger han att det nog är frun som haft den tyngsta bördan på företaget med att övervaka ekonomin och göra upp strategier.

Björklunds nyöppnade restaurang Hejm i Vasa har inte tagit skada, detta tack vare att deras försäljning av hämt-mat kommit igång redan före Corona och fortsatt vara populär under restriktionerna.

En del av projektgänget bakom Våga Växa-projektet, fångade på bild med tv-kocken.

Däremot har all turistisk verksamhet på Åland fått ta smällar i och med att de svenska turisterna uteblivit. I samma andetag hävdar han att juli månad ändå var lika bra som ifjol. Den ökade inhemska turismen har kompenserat upp för bortfallet.

”Jag tror att folk har börjat öppna ögonen för det lokala och småskaliga igen. Även byteshandel har blomstrat upp som ett sätt att lösa saker på”.

Micke brinner för närproducerat. Han ser varorna från producent till konsument – hela den kedjan vill han förbättra. Han älskar friheten som företaget ger honom.

Tar han någonsin ledigt? Han svarar ja, men låter inte särskilt övertygande. Han berättar att han fått rådet att inte ge för mycket av sig själv – bara ”överloppsenergin”. Publiken skrattar – det är svårt när man är extrovert.

Men han har en plats som lugnar honom.

– I bastun ”nollar jag mig”. Det ska vara sent på natten och i en vedeldad bastu.

Vad gör du om 5 år?

– Jag har absolut drömmar kvar att förverkliga. Jag vill slå ett slag för den finska matkulturen genom att jobba med små producenter. Ta fram allt från egna daggmaskar till sparris och en egen dijonsenap. Klättra i berg!

Framför allt vill han fortsätta ha roligt.

– Jag vill göra så mycket jag kan under min livstid.

Text & Foto: Malin Vesterback

Mickes bästa tips för att lyckas som entreprenör

  • Studera de som är duktiga på vad de gör och försök komma nära det – till slut så går du om dem.
  • Se dina konkurrenter som komplement, inte som rivaler.
  • Försök hitta möjligheter till samarbete med andra om möjligt och lös problem som en enhet.
  • Våga ta hjälp! Du kan inte ensam producera produkter, sälja, köra ut och marknadsföra.
  • Delegera allt du kan och fokusera på vad du är bra på och tycker är roligt. Speciellt marknadsföring tar mycket energi av dig.
  • Hitta något att göra som du tycker är roligt, du måste både ha ett intresse för det du gör och kunna erbjuda ett värde.
  • Bry dig inte om vad andra tycker. Avundsjuka är bra för det är stimulerande – framför allt betyder det att man inte är bortglömd.

3 betydelsefulla personer och nätverk

  • Stefan Karlsson, hans chef som ung kock i Göteborg
  • marknadsföringen på Åland och just nu; hans sociala medier-producent Rebecka Suoranta
  • Familjen

LÄS OCKSÅ:

Våga Växa – Österbotten tar mikro- och småföretagare till nästa nivå

Lämna ett svar