Årets attraktivaste arbetsplats Prevex satsar på arbetsgemenskap både på och utanför jobbet

Prevex tog hem priset som ”Most Attractive Place to Work 2025”. Kommunikation spelar en avgörande roll i framgångsreceptet.

Prevex, som finns i Nykarleby och Jakobstad, tillverkar och utvecklar hållbara vattenlås för badrum och kök. För att vara bäst i världen på det krävs en duktig personal.

– Vi har väldigt engagerade och kunniga medarbetare som vi gärna lyfter fram, säger Camilla Wikman, Director, People & Branding.

Prevex arbete med sin arbetsgivarimage har nu uppmärksammats med ett fint pris.

Årets attraktivaste arbetsplats

Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia har utsett Prevex till vinnare av ”Most Attractive Place to Work 2025”. Genom priset vill utvecklingsbolaget lyfta fram företag i regionen som satsar på arbetsgivarvarumärket.

– ”Årets vinnare Prevex har på ett mångsidigt sätt satsat på välmående – både under arbetsdagen och genom gemensamma fritidsaktiviteter som golf, bowling och ishockey”, konstaterar prisutdelaren i ett pressmeddelande.

Den återkommande kampanjen följer och premierar vinnare utgående från företagens innehåll på sociala medier.

Camillla Wikman, Prevex
Camilla Wikman.

Satsar på arbetsgemenskap

Camilla Wikman säger att den nya utmärkelsen betyder mycket, att den kan ses som ett erkännande för jobbet som Prevex gjort. Wikman säger att det är frågan om teamwork, ett stort pussel där många bidrar.

– Det är fint att det här arbetet blir uppmärksammat, att lyfta personalen är något vi satsat på och fortsätter att göra, säger hon.

Prevex egna personalundersökningar visar tydligt att personalen uppfattar arbetsgemenskap som något viktigt. Camilla Wikman säger att gemenskapen delvis föds naturligt men att företaget kan och vill sporra utvecklingen.

Prevex satsar till exempel på gemensamma personalpauser och -aktiviteter. De gemensamma kaffepauserna uppskattas till och med utanför huset. När Prevex försäljare från Europa kommer på plats med kunder, så tar de gärna med dem även till kafferummet, för att kunderna ska få uppleva känslan och gemenskapen.

Kommunikation spelar nyckelroll

Att bygga trivsel och gemenskap innebär medvetna satsningar på kommunikation. Via dialog och till exempel veckomöten är målet att få alla medarbetare att känna sig inkluderade.

– Det här arbetet blir aldrig klart, det finns alltid något att förbättra, säger Camilla Wikman.

Prevex har på sistone också satt i nästa växel när det gäller gemensamma aktiviteter för personalen utanför arbetstid. Inom ramen för företagets 70-års jubileum, där man också ville satsa på personalen, har olika teman testats på. När Vaasa Insider är på plats råkar det vara vinterbad som ska provas under morgondagen.

Samma värdegrund i gruppen

Prevex värderingar inkluderar ärlighet, respekt och engagemang. Samma värdegrund återspeglas i Prevex moderbolag och inom hela KWH-koncernen, som också ser engagerade medarbetare som en prioritet.

– Även hållbarhet är en viktig och naturlig del av den övergripande affärsstrategin, säger Camilla Wikman.

Prevex firar i år 70 år och sysselsätter som bäst cirka 190 medarbetare. Att många av dem jobbat länge för företaget är säkert också en indikation på att de trivs bra på jobbet. I våras gick en medarbetare i pension med hela 50-års arbetserfarenhet från bolaget, medan flera andra redan är uppe i 10-20 år, ja till och med 30 år, i Prevex tjänst.

Priset för den attraktivaste arbetsplatsen delades ut den 29 oktober under Export Leadership Forum som ordnades i Jakobstad.

 

LÄS OCKSÅ:

KWH-koncernen gör rekordvinst trots utmanande marknadsförhållanden

Lämna ett svar