Alexandria satsar i nytt kontor i Vasa – ”Den personliga betjäningen och mötet är vår trumf”

Jonas Vironen, Kennet Dalgren, Panu Kamila, Alexandria, Vasa
Jonas Vironen, Kennet Dalgren, Panu Kamila.

Alexandria har valt att satsa på ett nytt kontor i Vasa. Den växande förmögenhetsförvaltaren ser värdet i det personliga mötet.

Alexandria fyller 30 år nästa år. I Vasa har bolaget funnits 23 år, varav cirka två decennier i Hartmanshuset i centrum av Vasa.

– Vi trivs bra här men efter en så lång tid på samma ställe började det vara dags att rusta upp och renovera lokalen, säger Panu Kamila,  områdeschef för Vasaregionen.

Att stänga ner kontoret för en renovering upplevdes inte som ett bra alternativ och att jobba i samma utrymmen som det renoveras i är inte heller optimalt.

Satsade på en större grannlokal

Den växande förmögenhetsförvaltaren började i stället snegla på en annan, lite större lokal i samma hus. Trots att det är frågan om en gammal värdefastighet så råkade det finnas en lämplig kandidat på samma våning i samma trappa.

– Den lokalen passade till och med oss ännu bättre, säger Panu Kamila.

Hartman huset vasa, Hartmanin talo Vaasa

”Grannlokalen” renoverades enligt Alexandrias önskemål, färgtoner och funktioner. Efter att det var klart gick flytten att ordna på en enda dag i maj och kontoret stördes aldrig av byggnadsarbetet.

Alexandrias Laura Rönkkö, tjänstesakkunnig, säger att de trivs bra på det nya stället och att alla ytor förnyats. Det nya konferensutrymmet och de sociala utrymmen är också större och mer ändamålsenliga.

Privatbankir Kennet Dalgren säger att den nya lokalen dessutom är ljusare och har mera fönster än den tidigare.

– Att vi nu också efter flytten kan behålla läget här mitt i stan uppskattas av kunderna, säger Kennet Dalgren.

Alexandrias kunder tittar ofta in i samband med något annat ärende i stan, ofta före eller efter en lunch, som exempel.

Träffa kunder viktigt

Alexandrias privatbankir Jonas Vironen säger att det är superviktigt för dem att träffa kunder. Personlig rådgivning och att kunna träffas ansikte mot ansikte beskrivs som Alexandrias trumf.

– Det är klart att det går att sköta saker digitalt också, men vi vill gärna träffas, säger Jonas Vironen.

Panu Kamila säger att de verkligen är tillgängliga.

– Kunderna har våra direkta telefonnummer, de får tag i oss utan att behöva gå via någon växel, säger han.

Förutom på kontoret träffar Alexandrias privatbankirer sina kunder ute på fältet. Nästan till och med bokstavligen, för företaget har många jordbrukare bland kunderna.

– Våra kunder är vanliga löntagare, företagare och pensionärer, säger Panu Kamila.

Trygghet för framtiden

Jonas Vironen säger att många kunder som bäst funderar mycket på pensionslösningar, på hur de kan skapa trygghet för sin framtid.

– Bland företagarna är det många som inte tror deras FÖPL kommer att räcka till, säger Vironen.

Bland företagarna är det många som inte tror deras FÖPL kommer att räcka till.

Alexandria har många lösningar att erbjuda när det gäller sparande och placering. Företaget har till exempel lanserat en specialplaceringsfond som fokuserar på starka internationella företag med värdefulla varumärken. Alexandria erbjuder även många prisbelönta strukturerade investeringsprodukter.

– Fast det är lite svårt att prata generellt då alla kunders behov ser lite olika ut, säger Panu Kamila.

– Att diversifiera, det vill säga inte sätta alla ägg i samma korg, är ändå ett råd som ekonomisterna länge kommit med och som brukar stämma ännu bättre i oroliga tider, säger Kamila.

LÄS OCKSÅ:

Alexandria utmärker sig för strukturerade produkter – Tvåspråkighet och personlig service präglar verksamheten i Österbotten

Lämna ett svar