Wasabus gör miljoninvestering i Smedsby – Nytt depåbygge på gång

Patric Wiik.

Wasabus har växt kraftigt. Nu gör företaget också en stor satsning i Korsholm.

Wasabus, eller egentligen Wiik & Ström som aktiebolaget heter, satsar i Smedsby i Korsholm. Företaget investerar över en miljon euro i en ny 1500 kvadratmeters hall.

Den nya Smedsbyhallen får tvättmöjligheter för bussar, en stor investering i sig eftersom det är dyrt med utrustning i den storleksklassen.

Nära hem

Den nya hallen byggs som bäst på gångavstånd från verksamhetsstället där bussbolaget redan finns, på industriområdet alltså.

Satsningen koncentrerar verksamheten och är också något av en miljögärning. Den minskar nämligen körandet till Liselund, där bolaget också finns.

– Tanken är att flytta service därifrån till det nya stället, säger Patric Wiik, vd och grundare.

Företagets gasbussar tankas på Stormossen vilket också gör att Smedsby ligger bra till geografiskt.

Stor lokal arbetsgivare

Wasabus-bolagen sysselsätter i dagsläget 62 personer. Cirka 45 bussar, varav 12 gasdrivna, trafikerar för företaget. Wiik säger att gasbussar är ett bra alternativ i lokaltrafiken, just för att Stormossen är nära.

– Nästa skede blir kanske elbussar, en del städer har gått in för det redan, säger Wiik.

Vasa och Korsholm är Wasabus hemmaplan, längst bort går linjetrafiken som bäst till Oravais.

Wasabus har växt kraftigt under de senaste åren, både organiskt och genom företagsköp. Största köpet gjordes 2017 då företaget köpte Vasa Lokaltrafik.

– De var egentligen större än oss, vilket gjorde att vårt företag på en gång blev mera än dubbelt större, säger Patric Wiik.

Det var också i samband med det köpet som företaget bestämde sig för att gå in för att utåt bara använda namnen Wasabus och Wasa Citybus.

Ligger i tiden

Miljömedvetenheten ökar och det ligger i tiden att åka kollektivt. Patric Wiik säger att det också finns en viss politisk vilja att stödja det.

En sak som han däremot är lite orolig över är hur biljettintäkterna i Vasa behandlas i framtiden. Nu är det på det viset att det är bussbolaget som vunnit upphandlingen som behåller intäkterna.

– Det är ett sporrande system som gör att servicen utvecklas, säger Wiik.

– Till exempel om en busslinje ofta är full kan vi snabbt reagera och sätta in en ny buss.

Det är ett sporrande system som gör att servicen utvecklas.

Nu finns det ändå ett förslag på en ny modell med annan lösning. I den nya modellen skulle biljettintäkterna gå till staden, och bussbolaget få samma ersättning oberoende av hur många passagerare som åker i bussarna.

– Då tappar man incitament att utveckla trafiken, den ekonomiska risken flyttar över till staden och det blir smartast att inte göra mera än det som står i upphandlingsavtalet, säger han.

Mobilbiljettt införd

En nyhet i lokaltrafiken är att det numera går att betala med mobiltelefonen. Via en ny app kan man köpa biljetter.

– Det är 20 cent förmånligare att betala en enkelresa per telefon, säger Patric Wiik.

– Vi ser det som en tilläggstjänst som kan intressera de som inte åker dagligen, för dem finns det ännu förmånligare alternativ, säger Wiik.

LÄS OCKSÅ:

Anna Måtts-Fransén: “Hållbart resande gagnar både anställda och arbetsgivare”

Vastaa