Hyvä asianajaja kuuntele enemmän kuin puhuu – DKCO:lla ollaan paitsi juristeja, myös yrittäjiä

DKCO:lla on toimistot Vaasassa, Maarianhaminassa ja Helsingissä.

Jos Heidi Furu, asianajotoimisto DKCO:n osakas ja varatuomari, voisi antaa yhden vinkin yrityksille, se olisi tämä: sopimukset kannattaa laittaa kuntoon silloin, kun kaikki on hyvin. Työoikeusasioita työssään usein hoitava Furu tietää, että sopimusten käsittely on huomattavasti vaikeampaa siinä tilanteessa, kun sukset ovat menneet ristiin.

Liikejuridiikkaan keskittyvä, 14 henkilöä työllistävä DKCO perustettiin Maarianhaminassa vuonna 1994. Sittemmin yritys on avannut kaksi uutta konttoria, toisen Vaasaan ja toisen Helsinkiin. DKCO:n asiakkaita ovat etenkin pk- ja keskisuuret yritykset sekä julkiset toimijat. Furun mukaan tarkoituksena on auttaa yrityksiä pyörimään. Käytännössä työ voi keskittyä esimerkiksi perustamis- ja henkilöstökysymyksiin, osakassopimuksiin, yritysjärjestelyihin, julkisiin hankintoihin ja riskien hallintaan.

Heidi Furu.

Furu kertoo, että DKCO vaatii yrityksenä itseltään paljon.

– Vaadimme itseltämme korkeaa tasoa ja tehokasta hallintoa. Lisäksi meillä on esimerkiksi yhteiskuntavastuuohjelma, johon kuuluu opetustoimintaa ja start up -yritysten sparraamista. Toimintaamme ohjaa ajatus siitä, että olemme paitsi juristeja, myös yrittäjiä.

Kun asiakas ottaa yhteyttä, asianajajat keskittyvät kuuntelemaan.

– Kuuntelemme enemmän kuin puhumme. Sillä tavalla voimme varmistua asiakkaiden tavoitteista ja auttaa heitä pääsemään niihin.

Tekoäly auttaa tulevaisuudessa

Furu on työskennellyt asianajajana 17 vuotta. Sinä aikana ala on digitalisoitunut voimakkaasti, ja esimerkiksi tapaamiset hoituvat entistä useammin virtuaalisesti.

– Mekin olemme panostaneet teknisiin ratkaisuihin paljon. Asiakkaat voivat olla meihin yhteydestä mistä vain, ja harva tuleekaan enää nykyään toimistolle tapaamaan. Paikallistuntemuksen ja asiakaspalvelun takia toimistojakin kuitenkin tarvitaan.

Furu uskoo, että tulevaisuudessa yksinkertaisempia töitä hoidetaan tekoälyn avulla, kun taas monimutkaisiin lainopillisiin kysymyksiin ja asiakassuhteisiin keskittyy jatkossakin ihminen.

Yhteiskunnan tilanne näkyy asianajajan luona. Tällä hetkellä DKCO:lla keskitytään paljon esimerkiksi henkilöstökysymyksiin ja rahoitukseen liittyviin asioihin. Niin ikään apua tarvitaan yt-neuvotteluiden ja lomautusten kanssa.

Asiakkaan voitto palkitsee

DKCO tarjoaa samoja palveluita kaikissa toimistoissaan. Furu ajattelee, että 14 työntekijän ja kolmen toimiston voimin yritys on valmis ottamaan uudetkin asiat haltuunsa nopealla varoitusajalla. Toimistot tekevät päivittäin yhteistyötä keskenään ja töihin valitaan niihin parhaiten sopivat tekijät.

– DKCO on perustettu Ahvenanmaalla, mutta monella meistä on juuret Pohjanmaalla. Siksi laajensimme melko nopeasti myös Vaasaan. Tunnemme Pohjanmaan yrityskulttuurin ja yrittäjähenkisyyden. Kun taas avasimme toimiston Helsinkiin, huomasimme, että siellä on valtavasti kasvupotentiaalia.

Yhtä asiaa ihmiset eivät Furun mukaan yleensä tiedä alasta – nimittäin sitä, ettei asianajotoimisto ole sama asia kuin lakitoimisto. Asianajajat kuuluvat Asianajajaliittoon, mikä tuo turvaa myös asiakkaille.

– Moni myös ajattelee, etteivät asianajajat puhu tavallisten ihmisten kieltä. Mutta meille on tärkeää puhua juuri niin, jotta asiakkaat ymmärtävät.

Välillä vaikeat tapaukset jäävät asianajajan mieleen. Tärkeintä on kuitenkin mahdollisuus auttaa ja vaikuttaa.

– On palkitsevaa, kun asiakas voittaa jutun tai saavuttaa sen, mitä haluaa, Furu sanoo.

Lue lisää:

Lakitupa-autossa lakimiestä ei tarvitse arastella – VisionLaw´n toimitusjohtaja neuvoo asiakkaita pakettiautossa Vaasan torilla

Vastaa