Coronakrisen drog musten ur Bock’s bryggeris ölförsäljning till restauranger. Bryggeriet använde tiden till att utveckla helt nya produkter med ett omfattande miljötänk.
Vasaföretaget Bock’s bryggeri har ett karusellår bakom sig. Någon enstaka månad var ovanligt bra medan coronakrisen stundvis helt förstörde den viktiga försäljningen till restauranger.
Jura Mikkonen, vd för Bock’s, säger att läget nu för första gången på ett år håller på att lite normaliseras.
– Men om jag har lärt mig någonting under det senaste året är det att inte ta ut något i förskott, säger Jura Mikkonen.
Bock’s har satsat extra mycket på att få ut produkter till affärer och har använt stora delar av coronatiden till en massiv produktutveckling. Bryggeriet har lanserat produkter i för dem helt nya kategorier, som läsk och alkoholfri öl.
Solkraften startskottet
Bock’s bryggeri, som är en del av Bock’s Corner Village, en helhet där till exempel också Bock’s restaurang, Wasa Innovation Center och UPC:s tryckeri ingår, har under en längre tid gjort stora satsningar på miljövänliga lösningar.
En av höjdpunkterna, precis när coronakrisen var som värst, var en storsatsning på över 2200 solpaneler som placerats på taken i Bockska hörnet i Dragnäsbäck, där bryggeriet ligger.
– Solpanelerna genererar så mycket el att bryggeriets hela produktion och vår restaurang drivs med solkraft, säger Jura Mikkonen.
Investering i lager och maskiner
I samma veva som solpanelerna installerades satsade bryggeriet också i en ny lagerhall – för att få rum med mer produktion. Utrymme behövdes bland annat för en pastoriseringsmaskin – också det en ny investering.
– Maskinen hettar upp flaskorna och är mycket energikrävande, vilket gör att solenergin kommer väl till pass, säger Jura Mikkonen.
Lemonad och alkoholfri öl
Resultatet av alla investeringar är att Bock’s nu också har kapacitet att tillverka alkoholfri öl och lemonad. Bryggeriets produkter från båda dessa kategorier finns redan ute i välförsedda affärer.
Bryggeriet har framgångsrikt redan lanserat alkoholfria säsongsdrycker, påsk- och julmust. Sedan tidigare finns också Bocks Eridanus kolsyrat mineralvatten, från den underjordiska Eridanusfloden söder om Vasa.
Alla de nya kategorierna har krävt mycket produktutveckling, speciellt den alkoholfria ölen. Ölen som togs fram är en ljus lager som fungerar bra till nästan alla maträtter.
– Det var en utmaning men nu har vi skapat en alkoholfri öl som vi är stolta över på riktigt, säger Jura Mikkonen.
Nu har vi skapat en alkoholfri öl som vi är stolta över.
Undertecknad reporter provar drycken, serverad av självaste bryggmästaren Alexander Maier, och kan intyga att den är god. Samma intygande gäller för övrigt också lemonaden, som är maltbaserad med smak av citron.
Flera sorter på väg
Bock’s citronlemonad är glutenfri och har en säregen smak. Den är mera smakrik och väldigt olik många av de vanliga läsksorterna i butiken.
Bryggeriet jobbar som bäst med att utveckla flera lemonadsorter. Den som blir klar näst i tur är sannolikt en läsk med smak av ingefära.
– Det blir en unik variant av en lemonadsort som ofta går under namnet ginger beer ute i världen, säger Jura Mikkonen.
Jura Mikkonen säger att de jobbar för att göra lemonad och alkoholfri öl till upplevelser, liksom en vanlig god öl också kan vara.
Men varför gör ni allt detta?
– Vår grundidé är att göra naturliga drycker med naturliga råvaror utan konserveringsmedel och på solenergi, säger Jura Mikkonen.
Men det handlar om mera än drycker, eller hur?
– Hela bryggeritanken var aldrig färdigutvecklad när vi startade för sex år sedan. Det började som en strävan att återuppliva gamla bryggeritraditioner, som sedan utvecklades till en restaurang. Det blev fokus på evenemang och ett innovationscenter föddes. Mycket av det vi gör nu kan kanske sammanfattas som ett upplevelsecenter, även om det låter lite väl marknadsföringsmässigt. Hela tanken är inte färdig ännu och vi låter den växa fram enligt behov, säger Mikkonen.
LÄS OCKSÅ: