Tavoitteemme on kertoa Pohjanmaan talousuutiset aina ensimmäisenä, parhaiten ja syvällisimmin. Tavoite ei ole pieni, sillä uskomme, että talouselämä Pohjanmaalla on maailman kärkeä.

Tilaajana tiedät, mitä elinkeinoelämässä tapahtuu niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Pääset lukemaan kaikkia artikkeleita sivustollamme, pysyt ajan tasalla ja tulet osaksi kasvavaa yhteisöä.

✅  14 pv ilmainen kokeilujakso
✅  Päivittäiset verkkouutiset
✅  Arkisto

Kestotilaus 1 kkKestotilaus 6 kkKestotilaus 12 kk
Tilaa 9,90 €/kkTilaa 59 €/6 kkTilaa 99 €/12 kk
Kuukausihinta9,90 €9,83 €8,25 €

Tilauksesi uusiutuu ja maksukorttiasi veloitetaan automaattisesti valintasi mukaan joko 1, 6 tai 12 kuukauden välein. Voit päättää tilauksesi milloin haluat.

Kysymyksiä? Tarkista ensin tämä sivu: Usein kysyttyä.

 

Päätoimittajan terveiset: ”Kysynnän ja tarjonnan ajoittaminen on vaikea taito”

Peter StolpeYksi vaikeimmista asioista myynnissä on kysynnän arvioiminen ja tarjonnan ajoittaminen sen mukaan. Jos myyt vain proteiinipatukoita ja hedelmiä, ei auta, vaikka kuinka hakkaisit päätäsi seinään, jos asiakkaat etsivät tuolloin jäätelöä.

Tämä tasapainoilu on vaikeaa, koska samalla useimmat meistä haluavat varmaankin aidosti auttaa asiakkaitamme saavuttamaan tavoitteensa ja pääsemään elämässään eteenpäin.

Näin vertailua jatkaen, hyvä ratkaisu ei välttämättä ole alkaa myydä pahimpia rasva- ja sokeripommijäätelöitä, vaan ensin kannattaa ottaa askel taaksepäin ja analysoida tilannetta.

On tärkeää pohtia, mitä asiakas oikeasti tahtoo ja tarvitsee ja jos pystyt luomaan jotain, joka on asiakkaalle hyväksi ja joka samalla kehittää yhteiskuntaa.

En tiedä jäätelöstä paljoakaan, mutta spontaanisti voin kuvitella, että innovaatioiden avulla kermaa tai sokeria voitaisiin ehkä vähentää makuaistimuksia menettämättä. Jäätelön tuotanto itsessään luo myös työpaikkoja, mikä on tietenkin positiivista.

Toinen strategia on ottaa vielä laajemman näkökulman. Ehkä asiakkaan tarve ei edes kohdistu jäätelöön, vaan sen tuomaan vilvoitukseen?

Sama tarveanalyysi on tehtävä mediatuotteille, jotka yrityksemme tuntee paremmin kuin jäätelön. Tällä alalla analyysin on kuitenkin oltava vielä terävämpi, koska mediaa ei voida rinnastaa mihin tahansa tuotteeseen.

Kuluttamamme medialla on syvä vaikutus meihin. Jos kulutamme aamusta iltaan roskasisältöä, joka maalaa maailmasta vain harmaita kuvia, ei ole lainkaan yllättävää, jos yhteiskunta ja me itse jämähdämme paikallemme.

Me Vaasa & Botnia Insiderilla haluamme mediatuotteiden myynnin lisäksi edistää elinvoimaista aluetta ja yhteiskunnan positiivista kehitystä. Tiedän, että moni jakaa tämän toiveen kanssamme.

Peter Stolpe
peter.stolpe@vaasainsider.fi

Vaasa Insiderin päätoimittaja ja perustaja