Aktia haluaa kasvaa asiakkaidensa mukana – Pankki panostaa laadukkaaseen neuvontaan ja varainhoitoon

Lucas Nordlund, Sara Hänninen, Jonathan Salo, Aktia, Kokkola, Karleby
Lucas Nordlund, Sara Hänninen, Jonathan Salo.

Aktialla on vahva markkina-asema Pohjanmaalla. Kokkolan konttorilla on täysi vauhti päällä ja vierailu pankissa osoittaa uuden kasvustrategian olevan hyvin linjassa totutun työskentelytavan kanssa.

Aktia on päivittänyt kasvustrategiansa. Henkilökohtainen neuvonta ja varainhoito lukeutuvat niihin osa-alueisiin, joihin Aktia panostaa vahvasti ja joissa nähdään selkeitä kasvumahdollisuuksia.

– Emme voi palvella kaikkia kaikessa, mutta meillä on paljon tarjottavaa niille asiakkaille, jotka haluavat kartuttaa varallisuuttaan pitkällä tähtäimellä, sanoo Pohjanmaan henkilöasiakkaista vastaava Head of Sales Jonathan Salo.

Aktia on hiljattain muun muassa lanseerannut mikrosäästäjäpalvelun, jossa säästämisen alkuun pääsee jo pienilläkin summilla.

Vahva toimija Pohjanmaalla

Jonathan Salon mukaan Aktia ottaa mielellään kattavan lähestymistavan asiakkaidensa talouteen. Sillä hän tarkoittaa, että asioita tarkastellaan kokonaisuutena. On tärkeää, että kaikki palapelin palaset saadaan sovitettua yhteen.

– Kokonaisuus kattaa niin lainat, sijoitukset kuin henkilöturvan, Salo sanoo.

Pohjanmaalla Aktialla on jo pitkään ollut vankka asema. Valtaosa noin 120 työntekijästä on sijoittunut Vaasaan, mutta pankilla on vahvat konttorit myös Pietarsaaressa ja Kokkolassa.

Kasvavaa toimintaa kasvavalla seudulla

Vierailu Kokkolan konttorilla osoittaa, että myös siellä on täysi vauhti päällä. Henkilöstön asenne ja tapa työskennellä vastaavat hyvin pankin päivitettyä kasvustrategiaa.

– Teemme paljon asiakasneuvontaa. Ihmiset haluavat tulla konttorille ja keskustella pankkiasioistaan kahvikupin äärellä, kertoo Kokkolan ja Pietarsaaren konttorien Sales Manager Lucas Nordlund.

Lucas Nordlund, Aktia, Karleby, Kokkola; Jakobstad, Pietarsaari
Lucas Nordlund.

Etenkin Kokkolan seutu kasvaa vauhdilla ja vetää juuri nyt puoleensa investointeja. Lucas Nordlundin mukaan seudun myönteinen kehitys heijastuu myös pankin konttoriin, jossa uusasiakaspuolella on käynnissä hyvä vire.

Kokkolan konttorin Account Manager Sara Hänninen saa asiakkailta paljon yhteydenottoja liittyen lainoihin ja sijoituksiin. Hän kertoo, että ihmisiä kiinnostaa erityisesti korkosijoittaminen. Aktia on palkittu korkovarainhoitajana, joten sillä osa-alueella pankilla onkin paljon tarjottavaa.

Laadukasta neuvontaa

Kokkolan konttorissa panostetaan erityisesti laadukkaaseen neuvontaan. Neuvonta toimii ajanvarauksella, jotta yksittäisille asiakkaille olisi riittävästi aikaa.

Konttorin asiantuntijat tarjoavat mielellään neuvoja ja ovat apuna luomassa kokonaiskuvaa asiakkaan taloudesta.

– Paketti koostuu useista eri elementeistä. Kyse voi olla vaikkapa lapselle säästämisestä tai omien vanhempien talouden tai perinnön hoitamisesta, Lucas Nordlund selventää.

– Opastamme mielellämme myös nuoria säästämiseen liittyvissä asioissa ja annamme vinkkejä terveen talouden rakentamiseen, Jonathan Salo jatkaa.

Esimerkiksi ensiasunnon ostaja saattaa herkästi ajatella, ettei omassa taloudessa ole liikkumavaraa sijoittamiseen. Näin voi toki ollakin, mutta laina-ajan ollessa pitkä voi pienemmän summan sijoittaminen kuukausittain ja omaisuuden kartuttaminen pitkällä aikavälillä hyvinkin olla mahdollista.

– Jos talous on vakaalla pohjalla, voi lainaa kenties pidentää 25 vuodesta 28 vuoteen ja siten mahdollistaa myös pienimuotoinen säästäminen, Jonathan Salo sanoo.

Oma vaurastumissuunnitelma

Aktian asiantuntijat auttavat mielellään asiakkaitaan henkilökohtaisen vaurastumissuunnitelman laatimisessa. Vaurastumissuunnitelma auttaa asiakasta ”näkemään oman taloutensa tarjoamat mahdollisuudet, kasvattamaan varallisuuttaan sekä varautumaan talouteen kohdistuviin riskeihin”.

Jonathan Salo kertoo, että asiakkaat saavat kattavan suunnitelman, joka tuo heille lisäarvoa. Kun suunnitelma kerran on tehty ja sitä alkaa omassa arjessaan noudattaa, voi asian halutessaan vaikka unohtaa.

– Tärkeintä on päästä alkuun ja antaa ajan tehdä tehtävänsä, Salo sanoo.

Tärkeintä on päästä alkuun ja antaa ajan tehdä tehtävänsä.

Lucas Nordlund vertaa asiaa hammaslääkärikäyntiin. Sen sijaan, että yksittäistä vaivaa hoidetaan kerta toisensa jälkeen akuuttivastaanotolla, on usein järkevämpää varata aika kokonaisvaltaiseen suun terveystarkastukseen.

Aktialla on parhaillaan menossa kampanja, jossa nostetaan esiin yksittäisiä työntekijöitä yhteystietoineen. Yksi heistä on Lucas Nordlund. Hän vastaa mielellään asiakkaiden kysymyksiin ja hänet tavoittaa helposti joko numerosta 040-668 5289 tai sähköpostitse
lucas.nordlund@aktia.fi.

LÄS OCKSÅ:

Marja-Riitta Vest: “Länsirannikkoyhteistyöllä ennakoidaan vihreän siirtymän investointeja”

Vastaa