Botnia Insider Goes Åland lanseras – ”En av de största satsningarna som någonsin gjorts på att marknadsföra Åland i Österbotten”

Peter Stolpe.

Drygt 70 000 tidningar trycks upp om det åländska näringslivet och delas ut gratis, rakt hem till österbottningarna. ”Som en kram från Österbotten till Åland i dessa märkliga tider”, säger Peter Stolpe, chefredaktör för Vaasa Insider.

”Säg den österbottning som inte känner en ålänning eller den ålänning som inte känner en österbottning?”, säger Peter Stolpe, vd och chefredaktör för Vaasa Insider.

– Man hittar väl ens knappast någon som inte känner en österbottnisk ålänning, säger Stolpe.

– Österbotten och Åland hör ihop, så är det bara.

Företagartätt

Mellan de två landskapen finns starka historiska kopplingar. Båda landskapen är därtill företagartäta och på många sätt företagardrivna.

– Vi gillar Åland och jag tror de gillar oss, vi förstår varandra ganska bra, säger Stolpe.

Vi gillar Åland och jag tror de gillar oss.

Med allt det sagt är samarbetet inom näringslivet ändå inte så utvecklat som det kunde vara. Det här vill nu Vaasa Insider bidra till att ändra på.

I coronans kölvatten söker både österbottningar och ålänningar nya möjligheter, nya marknader. Nu finns förutsättningar att ta samarbetet till nya nivåer.

Botnia Insider Goes Åland

Höstens första nummer av Botnia Insider, Vaasa Insiders fysiska tidning, kommer därför helt och hållet att ägnas till Åland. I specialnumret lyfter vi fram åländska företag, fenomen och människor, många av dem med starka kopplingar till Österbotten.

Specialnumret kommer att tryckas upp i över 70 000 exemplar. Tidningen kommer att delas ut gratis, rakt hem till österbottniska postlådor på ett enormt område, från Kristinestad i söder till Jakobstad i norr.

– Det blir den största, eller åtminstone en av de största, satsningarna som någonsin gjorts på att marknadsföra Åland i Österbotten, säger Stolpe.

Ålandsnumret utkommer snart, vecka 39. Ta kontakt snabbt om ditt företag eller organisation vill vara med på ett hörn och stöda satsningen och få synlighet, för vi har redan massvis med intressanta saker som måste vara med.

– Vi kommer också att publicera reportagen på nätet så även de som bor utanför spridningsområdet får ta del av dem, säger Peter Stolpe.

LÄS OCKSÅ:

Peter Stolpe: “Jobb i kalsonger, en hög med räkningar och en trave ångest”

Lämna ett svar