RL-Transilta miljoonapanostus uuteen terminaaliin Lapväärtissä – Tuore investointi kaksinkertaistaa yrityksen terminaalikapasiteetin

Andreas Lindedahl, Mathias Lindedahl. RL-Trans
Andreas Lindedahl, Mathias Lindedahl.

RL-Trans on erikoistunut bulklogistiikkaan. Pohjalaisyrityksen ydinliiketoimintaa tukevat kuljetuksiin liittyvät terminaalipalvelut.

RL-Trans on jo vuosia rakentanut itselleen tehokasta verkostoa sekä nimeä bulklogistiikan asiantuntijana. Bulkilla tarkoitetaan tässä pakkaamattomana kuljetettavaa lastia, kuten erilaisia jauheita ja rakeita.

– Bulk-kuljetusten ansiosta tavaran käsittelykustannukset pienenevät, pakkausmateriaalia tarvitaan vähemmän ja varastointi on helpompaa, sanoo RL-Transin markkina- ja myyntipäällikkö Andreas Lindedahl.

RL-Transin kuljetukset kattavat yli 300 eri tuotetta aina elintarvikkeista, kuten maltaasta ja kaurasta, kalkkiin, sementtiin ja Coca-Cola-pullojen valmistuksessa käytettävään muoviraaka-aineeseen. Kuivabulkki muodostaa leijonanosan yrityksen liikevaihdosta, mutta myös esimerkiksi nestekaasujen kuljetus on tärkeä osa toimintaa.

Panostus uuteen terminaaliin

Sujuva bulklogistiikka mahdollistaa tehokkaat ja edulliset kuljetukset. Osa tavarasta tulee kuitenkin Eurooppaan esimerkiksi säkeissä ja vaatii siten uudelleenlastausta ennen jatkokuljetusta bulkkitavarana. Juuri tämän tyyppisissä terminaalipalveluissa RL-Trans näkee kasvavia mahdollisuuksia.

Niitä edistämään yritys rakensi jo aiemmin käsittelyterminaalin Kristiinankaupungin Lapväärtissä sijaitsevan pääkonttorin yhteyteen. Nyt vuorossa on seuraava miljoonainvestointi, kun aiemman hallin naapuriin on tulossa upouusi terminaali. Uuden hallin maanrakennustyöt on jo aloitettu. 4000 neliömetrin terminaalihalli nousee tontille loppukesästä ja sen odotetaan valmistuvan syksyksi.

Muitakin investointeja käynnissä

RL-Trans toimii erittäin pääomaintensiivisellä alalla. Yrityksen autot vaihdetaan uusiin joka viides vuosi ja investoinnit rullaavat pitkäaikaisen suunnitelman mukaisesti. Tänä vuonna yrityksen investoinnit nousevat noin 3,5 miljoonaan euroon. Painopiste on tällä kertaa uusissa puoliperävaunuissa, joita Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan väliseen liikenteeseen on tarkoitus hankkia yhteensä kymmenen kappaletta.

RL-Transilla on jo yli 300 yksikköä liikenteessä eri puolilla Eurooppaa. Luku kattaa 130 omaa autoa ja noin 200 puoliperävaunua. Yrityksessä pyritään pitämään mahdollisimman suuri osa kuljetusketjusta omissa käsissä. Se tarkoittaa, että omiin autoihin ja omaan kalustoon panostamisen lisäksi yrityksellä on myös omat kuljettajat.

Asiakaspalvelu keskiössä

RL-Transilla on asiakkaita aina suurista globaaleista toimijoista pieniin paikallisiin yrityksiin. Liiketoimintaansa yritys on aina kehittänyt asiakaspalvelu edellä. RL-Transin ICT-päällikkö Mathias Lindedahl kertoo, että digitalisaatio saavutti alan jo kauan sitten ja että yrityksessä on vuosien mittaan panostettu vahvasti sen hyödyntämiseen varsinaisessa liiketoiminnassa.

Asiakkaat odottavat voivansa puhelimiltaan ja tietokoneiltaan seurata, missä tavara milloinkin liikkuu. RL-Trans on jo nyt askelta pidemmällä. Yritys valvoo jatkuvasti pariasataa asiakassiiloa ja huolehtii niiden täyttämisestä tai tyhjentämisestä tarpeen mukaan.

Jatkuva haku päällä

RL-Trans työllistää noin 220 asiantuntijaa ja rekrytoi jatkuvasti uusia osaajia. Euroopassa on ylipäätään pulaa ammattikuljettajista ja RL-Trans kilpailee osaavasta työvoimasta esimerkiksi tarjoamalla kuljettajien käyttöön nykyaikaiset autot erinomaisella varustetasolla. Yhtiö arvostaa kuljettajiaan ja työntekijöitään ja pyrkii kannustamaan heitä eri tavoin. Talon sisällä on esimerkiksi järjestetty kilpailuja siitä, kenen ajossa kuluu vähiten polttoainetta.

– Meillä on yli 300 yksikköä eri puolilla Eurooppaa ja koko koneiston pyörittäminen vaatii motivoituneita ja osaavia työntekijöitä, joilla on laajaa asiantuntemusta alalta, Andreas Lindedahl sanoo.

RL-Transin omat toimipaikat sijaitsevat Lapväärtissä, Vaasan Hovikruunussa, Helsingissä ja Kokemäellä. Lisäksi yrityksellä on tytäryhtiö Virossa ja oma konttori myös Saksassa. Vuoden 2024 liikevaihto oli noin 43 miljoonaa euroa.

Tänä vuonna perheyritys täyttää 70 vuotta. Mukana luotsaamassa isoisä Rafael Lindedahlin perustamaa yritystä ovat tähänkin juttuun haastatellut, jo kolmatta sukupolvea edustavat Andreas ja Mathias Lindedahl.

LUE MYÖS:

Kåre Björkstrand: “Vienti on valttia”

Vastaa