Nyhetsbrev: ”Lite mer än mer, mer, mer”

Peter Stolpe

DIREKT I DIN INKORG

Denna kolumn ingick först i Vaasa Insiders nyhetsbrev, där vi varje vecka samlar våra intressantaste nyheter tillsammans med en insiktsfull ledare.

Dessa texter kommer ofta ut enbart med nyhetsbrevet, som dessutom är helt gratis!

Skribenten Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa & Botnia Insider.

Företag finns till för att skapa mer, mer och mer till fyra olika grupper. Det konstaterades i en bok jag bläddrade i häromdagen.

Grupperna som nämndes var kunder, anställda, leverantörer och finansiärer. Enligt boken är det bara att säga farväl för ett företag om löftet om mer pengar, resurser, service och produkter inte kan levereras till dessa nyckelgrupper.

Hur cyniskt det än må vara så ligger det väl nog sanning i dessa påståenden. Eller låt oss säga en sanning.

För kanske det till och med är så att mer mer och mer pengar inte ens räcker. Företag måste också klara av att leverera mening.

Ingen äter sig mätt på mening, men direkt basbehoven är täckta så blir det allt viktigare för intressenter att de får ut mening av det de tillför bolaget.

Mening å andra sidan kan betyda mycket olika saker men här i praktiken ändå att det på något plan handlar om mera än pengar.

För företag är meningen ofta missioner eller visioner om att förändra världen. Vi målar med stora penseldrag och säger att det är det här vi ska kämpa för tillsammans.

De stora målen i all ära, men viktigare för oss alla i vardagen är kanske ändå de små sakerna och innebörden i dem som vi snarare kan söka inombords.

Mening med företaget på individnivå kan vara så enkel som att ha någonstans att gå på morgonen, få känna sig behövd, hitta gemenskap, bidra till samhället eller hjälpa någon annan få en lite bättre dag.

 

LÄS OCKSÅ:

Nyhetsbrev: ”Kan din och min yrkesskicklighet överträffa van Goghs?”

Lämna ett svar