LokalTapiola Österbottens företagssida: ”Hos oss har alla företag en kontaktperson”

Conny Ludén, Tomas Smedman, Tuomas Puutio. LokalTapiola Österbotten, LähiTapiola Pohjanmaa
Conny Ludén, Tomas Smedman, Tuomas Puutio.

Tryggare Österbotten

Som företagskund hos LokalTapiola Österbotten har man alltid en kontaktperson att vända sig till. Det underlättar kommunikationen båda vägarna och gör kundrelationen smidigare. En trio från företagsteamet säger att detta är något som företagen uppskattar stort.

Kundchef Tuomas Puutio är en av många som jobbat länge med och för företag inom LokalTapiola Österbotten. Puutio har under fjorton år besvarat frågor och hjälpt företagare och företag i deras vardag.

– Hos oss har alla företag en kontaktperson, vilket uppskattas av våra kunder då det gör kommunikationen och hela kundrelationen smidigare, säger han.

Kundchef Tomas Smedman instämmer och berättar att större företag har en dedikerad kundchef medan kontaktpersonen för mindre företag är gruppen av lokala företagsrådgivare.

Företagsrådgivaren Conny Ludén säger att de alla jobbar inom ett stort hus så det finns ett brett kontaktnätverk och expertis till förfogande.

Få frågor överraskar

Trion och deras kolleger får förstås frågor om allt som berör försäkringar av alla de slag men också till exempel om sådant som handlar om juridik eller företagshälsovård. Ofta handlar det om mycket konkreta saker, som om hur företagaren kan gå vidare nu ”när firmabilen står stilla i Kuusamo” eller vad man kan göra ”när en anställd har varit sjukskriven i två månader”.

– Nästan ingen fråga överraskar längre och även om frågorna inte hör till våra egna bord så kan vi i alla fall peka kunderna i rätt riktning, säger Tuomas Puutio.

Alla företag unika

Tomas Smedman säger att kundernas inställning till risker överlag är väldigt olika. Vissa vill försäkra minsta lilla sak medan andra kan tänka sig bära betydligt större risker. Smedman säger att de gärna upplyser kunder om olika alternativ och hjälper dem att fundera på risker i den egna verksamheten.

– I slutändan är det ändå upp till kunden att bedöma vilka risker man kan hantera själv och vad man vill försäkra sig mot, säger han.

Kundernas inställning till risker överlag är väldigt olika.

Vissa försäkringar är lagstadgade men även där finns det olika nivåer och alternativ. Till exempel anställdas olycksfallsförsäkring är lagstadgad till innehållet, men man kan själv välja att ta större risk och således få ner premierna. I större bolag kan det till och med vara lagstadgat att själv bära en del av risken.

Ett annat konkret exempel är den lagstadgade företagarens pensionsförsäkring (FÖPL). LokalTapiola Österbottens experter berättar gärna om hur systemet fungerar, medan det är kunden själv som bestämmer nivåer, innanför ramarna för vad som är möjligt och tillåtet.

Conny Ludén säger att de också får många frågor om vad det finns för tilläggsskydd till FÖPL. Många är oroliga över utvecklingen i samhället och vad sänkta socialskydd kan innebära. Till exempel sänktes FPA:s sjukdagpenning vid årsskiftet, vilket betyder att om man blir sjuk får man mindre pengar.

– Frivilliga lösningar som på olika sätt täcker upp blir allt viktigare och det gäller inte bara för företagare, säger Conny Ludén.

Investering som betalar tillbaka sig

Conny Ludén säger att försäkringslösningar som till exempel berör vård och pension inte bara är utgifter utan kan ses som investeringar där både arbetstagare och arbetsgivare vinner.

Frivilliga försäkringar används till exempel för att locka eller hålla kvar anställda. Om arbetstagare snabbt och smidigt kan få vård förkortas sjukledigheter. Frivilliga pensionsförsäkringar kan vara mycket flexibla och kan sporra även till exempel genom att kopplas till företagens resultat.

 

LÄS OCKSÅ:

Rekordår för LokalTapiola Österbotten – “Historiskt stark tillväxt och ett stort samhällsansvar präglar fjolåret”

Lämna ett svar