Så tacklar österbottniska företag coronakrisen – När halva försäljningen försvinner är det erfarenhet blandat med produktutveckling och framtidstro som driver framåt

Samuel Granholm.

Mer än halva försäljningen försvann på en gång för mathantverkare. Lång erfarenhet och satsningar på produktutveckling är delar av receptet för att rida ut stormen både för RTC Granholm´s och savföretaget Arctic Birch.

Maxmoföretaget RTC Granholm´s tillverkar bland annat sylter och marmelader, geléer, specialprodukter och godis. Specialbutiker, storkök och skolor är några av företagets största kunder.

Tyvärr är det också kunder vars verksamhet har påverkats kraftigt av åtgärderna för att minska coronavirusets spridning.

För Granholms innebär det i sin tur att 50-70 procent av försäljningen är borta.

– Det är svårt att göra något åt det, butikerna gör vad de kan men det är lite folk i farten, säger Samuel Granholm, styrelseordförande för RTC Granholm´s.

Butikerna gör vad de kan men det är lite folk i farten.

Många av specialaffärerna bygger därtill sin verksamhet på turister, vilket gör dem speciellt utsatta.

Familjeföretaget Granholms har inte kunnat undvika permitteringar för att få det hela att gå runt. Samuel Granholm hoppas att samhället kan dra igång så snabbt som möjligt igen.

Ett mellanår för savföretaget

Samuel Granholm delar sin arbetstid mellan Granholms och savföretaget Arctic Birch i Karvsor. Savföretaget har gjort riktigt stora satsningar och har nu tillgång till 3500 hektar ekocertifierad skog där björksav kan produceras.

Samuel Granholm.

Verksamheten är uppbyggd för export, där Asien och Kina hittas bland de viktigaste marknaderna. Tyvärr är det marknader där mycket står stilla för tillfället.

En stor beställning borde samtidigt som bäst vara på väg till Italien, men också den har blivit framskjuten.

För att klara den efterfrågan som ändå finns tappar företaget en del sav just nu men volymerna blir inte alls i den storleksordning man hoppats på innan coronatiden.

Härdad företagare

Samuel Granholm har varit företagare i princip hela sitt liv. Först var han företagare på deltid, för att sedan bli det på heltid från och med 1984.

Den långa erfarenheten medför att han och familjeföretaget har hunnit vara med om svåra tider förut. Runt 1990-talet var det riktigt knepigt, berättar Granholm. Då hade de just investerat en halv miljon mark i att bygga till växthus.

Det blev en investering som blev otroligt tung att betala tillbaka, inte minst på grund av finanspolitiken som fördes.

– För oss blev det en kalldush som vi fick kämpa med i många år, säger Samuel Granholm.

Produktutveckling för att rida ut stormen

Den här gången hoppas alla att krisen inte blir lika djup och långvarig. Granholms har som bäst en hel del produktutveckling på gång. Flera nya, spännande sorter skapas.

Framtidstänkandet och utvecklingssatsningar gäller också för Arctic Birch. Saven är förstås en sak men det finns mycket annat på björkarna som kunde tas tillvara bättre.

Intresserade kunder finns det för produkter som handlar om till exempel bark, björklöv och björksirap. Det sistnämnda är en spännande men svårtillverkad produkt.

LÄS OCKSÅ:

Mari Pohjanniemi-Kivi: “Eteenpäin, sanoi mummo lumessa”

Lämna ett svar