Så tacklar österbottniska företag coronakrisen – Herrmans Bike Components rätt positionerad på lång sikt, på kort sikt gäller det att rida ut stormen

Allt talar för cykeln som ett konkurrenskraftigt och miljövänligt transportmedel även i framtiden. På kort sikt är läget ändå tufft för cykelkomponentstillverkaren Herrmans Bike Components i Sandsund i Pedersöre.

Herrmans Bike Components fick tänka om snabbt. Med ett rekordår bakom sig började det komma tvetydiga signaler från marknaden om vad coronaläget ställer till med redan i februari.

Företaget gjorde en plan med olika scenarier om hur läget kan utvecklas. En av planerna stämmer nästan precis med hur det i nuläget ser ut att bli. Tyvärr är det planen som betecknades ”Worst Case Scenario”.

Strategin nu är att hålla hårt i kassaflödet och rida ut stormen. I april har företaget inte kunnat undvika permitteringar och i maj utökas permitteringarna.

– Det är ett jättetufft läge, i vilken takt samhället öppnar upp igen är avgörande för hur vår verksamhet utvecklas, säger Dan Liljeqvist, vd för Herrmans Bike Components.

Dan Liljeqvist.

Liljeqvist när en positiv tro på att en långsam återhämtning kan starta i juni, men allt beror på hur marknadsläget och efterfrågan utvecklas.

Våren och sommaren viktiga

Herrmans Bike Components tillverkar cykelkomponenter. Även om kunderna primärt är företag som tillverkar cyklar så drivs efterfrågan av det som händer ute i cykelaffärerna.

Liljeqvist säger att det finns vissa tecken på att det börjar hända saker ute i Europa, att en del länder börjar släppa begränsningar, där både affärer och fabriker försiktigt öppnar upp. Takten på utvecklingen blir avgörande för det pågående året.

Våren och sommaren är högsäsonger för att sälja cyklar i Europa och missar man dem tar man knappast igen det senare.

Internetförsäljningen av cyklar ökar visserligen men det täcker inte på långa vägar upp det som händer, eller inte händer, i stenfotsaffärerna.

Rätt positionerad på lång sikt

På kort sikt är läget med andra ord knepigt men på lite längre sikt ser kristallkulan betydligt bättre ut.

Dan Liljeqvist säger att det inte finns några signaler om att användningen av cyklar minskar. Tvärtom kan det till och med hända att användningen ökar i coronans kölvatten, till exempel för att en familj skippar sin andra bil eller undviker kollektivtrafiken för att undkomma folkmassor.

– Men det här kräver också att samhället öppnar upp lite och att det finns ett jobb man ska bege sig till, säger Liljeqvist.

Det här kräver att samhället öppnar upp lite.

Positivt är därtill att cyklar används till umgänge och att spendera tid i naturen, vilket blivit aktiviteter som värdesätts mera. Cyklar som drivs av elmotorer är också på frammarsch.

Att cykeln som sådan är ett miljövänligt sätt att färdas, och därmed rider på den allmänna trenden med miljövänlighet, talar också för en bra framtid.

LÄS OCKSÅ:

A-zeta Consulting öppnar kontor i Vasa – “Strategi är ett söndertjatat begrepp”

Lämna ett svar