”Kaikki mikä irtoaa, pyritään lainaamaan” – EasyFit Vaasan yrittäjä keksii koronakriisiin lukuisia luovia ratkaisuja

Kati Rapo. Kuva: Easy Fit

– Uskon, että kyllä tästäkin selvitään, vakuuttaa Kati Rapo, EasyFit Vaasan yrittäjä.

Kun kuntosalien livetunnit oli muutama viikko sitten lopetettava kokonaan ja suurin osa asiakkaista luopui myös kuntosalikäynneistä, Rapo ja Vaasan EasyFitin työntekijät ryhtyivät miettimään uusia keinoja tarjota asiakkaille vastinetta rahoilleen. Kävi ilmi, ettei ideoista ole pulaa.

– Voisi sanoa, että kaikki mitä täältä irtoaa, pyritään lainaamaan, Rapo nauraa.

Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiakkuuttaan muutoksista huolimatta jatkaneet ovat saaneet kotiinsa lainaan BODYPUMP-settejä, käsipainoja ja kahvakuulia. Seuraavaksi Rapo suunnittelee laittavansa spinningpyörät vuokralle.

Vaikka EasyFitillä ei hetkeen jumpatakaan, asiakkaita ei kuitenkaan ole jätetty yksin. Koko EasyFit-ketjulla on yhteinen Facebook-ryhmä, jossa pidetään joka arkipäivä useita livetreenejä ja luentoja. Asiakkaat pystyvät katsomaan myös ketjun omia virtuaalitunteja sekä LesMills-tunteja kotikoneeltaan. Suunnitelmissa on suoratoistaa myös Vaasan salin omien ohjaajien vetämiä jumppia.

– Ryhmäliikunta on meillä yleensä todella suosittua, ja tunnit ovat täynnä. Pari kuukautta ilman omaa ohjaajaa voi olla monelle iso juttu.

Yksilövalmennuksissa valmentajien tapaaminen on korvattu lähes kokonaan etävalmennuksella. Yhteydenpito valmentajan ja valmennettavan välillä hoituu esimerkiksi Facebookin tai Zoomin kautta.

– Tämä on asiakkaille livetapaamisia huomattavasti edullisempi palvelu. Meillä on myös perhevalmennuksia, joissa lapsetkin voivat olla mukana, jotta vanhemmilla olisi mahdollisuus treenata.

Hyötyä asiakkuudesta myös poikkeusoloissa

Vaasan EasyFit on ainakin vielä toistaiseksi auki, mutta ruuhkaa salilla ei ole. Kuntokeskus on auki 20 tuntia vuorokaudessa, ja isoissa tiloissa on helppo pitää turvaväliä. Vaikka suurin osa asiakkaista on pitänyt asiakkuutensa, irtisanoutuneet ovat tehneet ison loven liikevaihtoon.

– Nyt jos koskaan kuitenkin kannattaa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Keinot siihen ovat vähän erilaiset kuin ennen, mutta se on ainakin asia, johon voi itse vaikuttaa. Uskonkin, että monista haasteista selviää paremmin, kun pitää itsestään huolta.

Rapon mielestä on tärkeää osoittaa asiakkaille, että asiakkuudella on edelleen arvoa. EasyFitillä viestintä hoituu parhaiten sosiaalisen median kautta.

– Meillä on todella aktiviinen some, jossa viestitään paljon. Vastaamme joka päivä asiakkaidemme viesteihin. Onneksi meillä on uskollisia ja todella kivoja asiakkaita, Rapo kehuu.

Yrittäjä, pidä itsestäsi huolta

Vaikka Rapo myöntää, että ensimmäinen reaktio koronakriisiin oli epäusko, hän ei suostu lamaantumaan.

– En ollut koskaan edes ajatellut sellaista tilannetta, että jokin ulkopuolinen taho voisi kieltää ryhmäliikunnan. Sitä on vaikea ymmärtää, mutta nyt mennään sillä, mitä on.

Muita yrittäjiä Rapo tahtoo kannustaa pitämään itsestään huolta.

– Tämä on kriisi, mutta se tulee päättymään. Kun oma henkinen ja fyysinen kunto on hyvä, on helpompi jaksaa. Minä olen päättänyt, etten vaivu synkkyyteen, vaan teen kaikkeni, jotta selviän tästä.

Lue lisää:

Älvsbytalo keksi nerokkaan tavan tukea pienyrittäjiä ja muistaa samalla työntekijöitään

 

 

Lämna ett svar