TikTok ger företag enorma möjligheter – Seger Marketing hjälper finländska företag lyckas på den växande plattformen

En del av Seger Marketings team: Patrik Ritala, Felix Rantschukoff, Dennis Nygård, Jaakko Haapakoski, Hanna Björkqvist.
En del av Seger Marketings team: Patrik Ritala, Felix Rantschukoff, Dennis Nygård, Jaakko Haapakoski, Hanna Björkqvist.

TikTok är en snabbt växande plattform som många företag till fullo ännu inte utnyttjar. Österbottniska Seger Marketing vill ändra på det.

Den digitala marknadsföringsbyrån Seger Marketing var tidigt ute med att bygga upp specialkunskap om TikTok. Appen, som används för att skapa och dela videor, har sedan lanseringen 2016 växt extremt kraftigt.

– Vi har satsat hårt på TikTok och hjälper andra företag att producera innehåll och komma igång, säger Dennis Nygård, vd för Seger Marketing.

Egen värld

TikTok har funktioner som påminner om andra sociala medier men har även egna särdrag. Kärnan i innehållet på plattformen är korta videon där ljud och musik spelar viktiga roller.

– Det är inte som på Facebook där man slösurfar lite under ett tråkigt möte, på TikTok har användarna oftast ljudet på och är engagerade, säger Felix Rantschukoff, videoproduktionschef på Seger Marketing.

Frans Villanen, digital marknadsförare på Seger Marketing, säger att videon på TikTok gärna får vara roliga eller informativa.

– Det är viktigt att videon kommer igång snabbt, inom tre sekunder gäller det att fånga uppmärksamheten, säger Frans Villanen.

Hela paletten

Seger Marketing har hela tjänstepaletten att erbjuda när det gäller TikTok. Byråns experter kan vid behov sköta precis allt för ett kundföretag, eller bara hjälpa till på ett specifikt delområde, som till exempel filming, där kundföretaget inte har egna resurser.

Seger Marketing ordnar också skräddarsydda workshoppar om TikTok. På workshoparna kan man till exempel gå igenom vad kundföretaget vill förmedla och hur det kunde gå till.

Boost ökar chanserna

Ett av Seger Marketings expertisområden är den digitala marknadsföringen bakom en TikTok-video. För att en video ska nå sin rätta målgrupp eller utanför landets gränser är det viktigt att företag vågar lägga lite krut på annonseringen.

– En video är mera sannolik att få större spridning på TikTok än andra sociala medier i dagens läge, säger Sandra Sundström, marknadsföringschef på Seger Marketing.

Sandra Sundström säger att om man vill vara på säkra sidan så rekommenderas att boosta, det vill säga annonsera en video, eller så går det också att skapa regelrätta annonser.

– Det är speciellt viktigt om du vill nå utanför Finland, för algoritmen som bestämmer vem som får din video i sitt flöde är ganska nationell till sin natur, säger hon.

Därför prova nu

Företag som nu satsar hårt på TikTok blir lite av pionjärer. En fördel med det är att det finns goda chanser till organisk spridning. En annan fördel är att det på plattformen ännu är relativt billigt att betala för spridning av sina videon.

Att som företag bygga sig en egen följarbas kan vara guld värt.

– Följare på TikTok är ofta mycket lojala och kan själva bli ambassadörer för att sprida företagets budskap, säger Frans Villanen.

Följare på TikTok är ofta mycket lojala.

Passar olika typer av företag

Seger Marketings experter säger att TikTok är en plattform som passar de flesta företag. I ett tidigt skede var det mest unga som hade hittat plattformen men nu finns användare i så gott som alla ålderskategorier.

På TikTok har Seger Marketing jobbat med företag i mycket olika branscher, några bra lokala exempel är Vilpe, Dermoshop och Närpes Grönsaker.

Poängen att vara aktiv som företag på TikTok kan vara att sprida medvetenheten om en produkt, en tjänst eller om sitt företag. Det kan också handla om att få till stånd mera direkta affärer och locka till köp.

– TikTok kan driva trafik till företagets egen webbplats eller webbshop, säger Felix Rantschukoff.

Mera än TikTok

Seger Marketing har regelbundet direktkontakt med TikTok i Norden, så att byrån ständigt håller sig uppdaterad om vad som är på gång på plattformen. Företaget är också delaktig i forskning om just TikTok, vilket skapar nya insikter.

Den digitala marknadsföringsbyrån är förutom TikTok även stark på de andra sociala medierna, där de också hjälper företag.

Seger Marketing, som grundades 2016, ägs av HSS Media. Den österbottniska mediakoncernen kom med som delägare i företaget 2019 för att senare köpa hela bolaget.

 

LÄS OCKSÅ:

Vasa får Nordens största flytande basturestaurang – 2,5 miljoner euros satsning på flytande komplex blir sevärdhet

Lämna ett svar