Går du in i ett varuhus i Manila på Filippinerna är chansen stor att hitta österbottniska produkter. Terjärvföretaget Mini-Maids tallrikar finns bland det som bjuds ut i hyllorna. Mikael Wistbacka spelar en stor roll i sammanhanget. Han hjälper också gärna andra företag in på den asiatiska marknaden.
Mikael Wistbacka har en, minst sagt, internationell karriär i bagaget. I dag bor på han på Filippinerna, jobbar som konsult i eget bolag och hjälper andra företag med internationella kontakter.
Wistbacka, med österbottniska rötter, har byggt upp ett stort och brett kontaktnät. Han har jobbat speciellt mycket med människor och produkter inom pappers- och cellulosaindustrin. Han har jobbat och bott i till exempel Paris, Beirut, Riga, Stockholm och London.
På Filippinerna var han med och grundade Nordic Chamber, en organisation som kan beskrivas som en inofficiell handelskammare med över 100 medlemsföretag.
Miljömedvetenheten ökar
Mikael Wistbacka bor sedan 2006 i Filippinernas huvudstad Manila. Han beskriver öriket som det mest europeiska och amerikaniserade landet i den delen av världen.
Många av trenderna, liksom till exempel den ökande medvetenheten för miljöfrågor, är likadana här som där.
– Starbucks slutar med sina plastsugrör och ersätter dem med pappersrör, säger Wistbacka som ett exempel som sätter huvudet på spiken.
Mikael Wistbacka jobbar själv mycket med research och introduktion av företag och produkter – i båda riktningarna.
Ett konkret case han jobbat med är konsultuppdraget att utöka exporten för Mini-Maid. Mini-Maid är ett växande Terjärvföretag som tillverkar papperstallrikar.
– Det är extra roligt eftersom min fars födelseort är Terjärv och jag har släktingar i Österbotten, säger Wistbacka, som själv är uppvuxen i Stockholm.
I dag finns Mini-Maids produkter till salu i ledande supermarkets i Manila.
– Man kan alltså tillverka bra kvalitets och miljövänliga produkter i Terjärv som med rätt kontakter kan säljas på export till Asien.
Eget konsultbolag
Mikael Wistbacka jobbar i dag genom sitt eget konsultbolag, Miwa Management Makati Inc (www.miwamgmt.com). Bolaget har tre anställda och sysselsätter också 7-8 fristående konsulter.
Wistbacka säger att ett typiskt uppdrag kan gå ut på att hjälpa ett företag som behöver köpa en ny maskin för en ny verksamhet.
Konsultföretaget kartlägger då vilka alla tillverkare som säljer en viss sorts maskin, tar offerter, länkar ihop köpare och säljare och ser till att de kommer i kontakt med varandra.
– Ibland känns det som att jag jobbar som reseledare, men att få rätt kontakt från början är otroligt viktigt, säger Wistbacka.
Att få rätt kontakt från början är otroligt viktigt.
Råd till företag som vill exportera?
Mikael Wistbacka säger att jobbet med att etablera nya produkter i Asien är mycket beroende av kontakter och av nätverk.
– En bra research behövs för att etablera en förståelse för marknadssituation, pris och konkurrens, utveckling och trender, säger han.
För att lyckas i dag rekommenderar Wistbacka också att det exportsugna företaget tänker noggrant på frågor som berör miljö, hållbarhet och återvinning.
– Beslut när det gäller material, bio och nedbrytbarhet är av stor betydelse för många företags policy och gröna framtoning.
Wistbacka säger att det finns kulturella skillnader som spelar en stor roll när man gör affärer och introduceras till nya kontakter. Han säger att Nordic Chambers är en bra bas att starta med.
– Därtill finns ett brett samarbete med EU Chambers som bjuder in till olika events och forum för att utveckla affärskontakter, säger Wistbacka.
LÄS OCKSÅ:
Juha Lahtinen: ”Vientikauppaa ei synny ilman maailmalle lähtemistä!”