Så tacklar österbottniska företag coronakrisen – VILPE väntar med spänning men gör försäljningsrekord, bjuder på pizzapresentkort & slopar hyror till hyresgäster

Tuomas Saikkonen
Vilpen toimitusjohtaja Tuomas Saikkonen

VILPEs år har börjat starkt, riktigt starkt. Coronavirusets effekter på försäljningen märks först om ett par månader. Korsholmföretaget sätter nu sin energi på att hjälpa andra.

VILPE, som tillverkar ventilations- och specialtakprodukter, har under årets första kvartal ökat sin försäljning med 34 procent, jämfört med förra året.

En orsak till försäljningsrekordet är den milda vintern som möjliggjort många takarbeten. En annan orsak är nya produktlanseringar som tagits väl emot av marknaden.

Tuomas Saikkonen, vd för Vilpe, tar tillfället i akt och tackar både nya och gamla samarbetspartners för resultatet.

Pandemin syns inte i siffrorna

Under det första kvartalet har coronakrisen inte påverkat VILPEs försäljning. Situationen följs ändå noggrant, inte minst eftersom effekterna på den finländska byggbranschen börjar visa sig först om ett par månader.

VILPE bedömer också att om krisen blir långvarig så kommer man att bygga mindre i Finland. Som det ser ut nu, i skrivande stund, fungerar i alla fall företagets produktion och lagerfunktioner som normalt.

– Trots det har vi vidtagit åtskilliga åtgärder för att förhindra närkontakter och vi uppmanar alla att tvätta händerna noga och tänka på hygienen, säger Tuomas Saikkonen.

Hjälper andra

Sju företag hyr lokaler i VILPEs utrymmen på Fågelberget i Korsholm. Hyrestagarna kommer inte, på initiativ av VILPEs ledningsgrupp, att behöva betala hyra för april och maj månad.

– Två månaders hyresinbesparingar kan ha en stor betydelse för ett litet företag, säger Saikkonen.

– Slopade hyror är ett konkret sätt att stödja under den här svåra tiden.

Slopade hyror är ett konkret sätt att stödja under den här svåra tiden.

VILPE deltog även i ”Pizzalla piristystä”-kampanjen. Kampanjens syfte är att muntra upp utsatta familjer under coronatiden med pizzapresentkort. VILPE donerade 200 stycken presentkort (à 15 euro styck). Pizzorna kommer från Kotipizza och utdelningen av presentkorten sköter Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry.

LÄS OCKSÅ:

Vilpe gör miljoninvestering i Korsholm – Ny vd leder satsning för större fabrik och nya produkter

Vastaa