Så tacklar österbottniska företag coronakrisen – Webbportalen Findit.fi blir eget bolag med bättre fokus och egen vd

Niclas Östman.

Köp- och säljsajten Findit.fi utvecklar nya tjänster och gör en ordentlig satsning på tillväxt.

Find it Finland AB heter ett nystartat bolag. Bolaget är färskt men verksamheten, som främst pågår på sajten www.findit.fi, är väletablerad.

– Vi vill nu satsa ordentligt och se hur långt vi kan komma, säger Niclas Östman, vd för det nya aktiebolaget.

Webbportalen Findit.fi har tidigare verkat under företaget Agrolink. Den strukturen har inte varit optimal och i framtiden är det därför egna ben och mera fokus som gäller.

Från och med den 1 juni är Östman vd för Find it Finland på heltid. Bolaget omsätter kring 170-190 000 euro och sysselsätter för tillfället två personer dagligen.

Imponerande ruljangs

Varor för hela 269 miljoner euro hittade ifjol nya ägare via Findits webbsajt. I den imponerande siffran ingår allt från böcker och leksaker för en spottstyver till dyra bilar och bostäder.

– Vi har ägnat mycket tid åt säkerheten så att det ska vara säkert och tryggt att köpa en vara via oss, säger Östman

Vi har ägnat mycket tid åt säkerheten.

Det arbetet fortsätter och målsättningen är att det ska vara minst lika tryggt att köpa begagnat från privatpersoner som det är att köpa nytt från butik.

Webbportalen har cirka 225 000 besök i veckan. Speciellt stark är närvaron i Österbotten, inte undra på det heller eftersom hemorten är Korsholm (Solf närmare bestämt).

Tudelade effekter av coronakrisen

Sajten Findit.fi har fått ett uppsving i antalet besökare under coronakrisen. I april ökade besökssiffrorna med hela 20 procent.

– Affärerna på sajten går bra, i vår har det sålts mycket, till exempel cyklar, heminredning, bilar, båtar och mopeder har varit populära, säger Östman.

Niclas Östman.

Findit.fi har traditionellt levt på bannerförsäljning, varav en stor del av intäkterna har kommit via så kallade budgivningssajter. Den försäljningen har drabbats hårt av coronakrisen, vilket gör att bolagets försäljning minskat även om besökarantalet ökat, en ekvation som brukar vara tvärtom.

Att sajten nu får ett ökat fokus bådar ändå gott för andra typer av företagssamarbeten.

Find it Finland håller som bäst på att utveckla flera tjänster anpassade till företag. Bland utvecklingsprojekten finns planer på att börja sälja överloppsprylar från företag och att skapa ett tjänsteregister för företag.

– Vi söker som bäst flera lokala samarbetspartners, säger Östman.

Bland utvecklingsprojekten finns också verksamhet i Sverige. Även där driver bolaget en webbportal, en sajt som med rätt marknadsföring har stor utvecklingspotential.

Föregångare inom cirkulär ekonomi

Enligt statistik från befintlig försäljning via Findit.fi sparas över 50 miljoner CO2e per år.

– Vår målsättning är att dubblera antalet affärer med begagnat, vilket ger ännu större besparingar av miljön med minskat koldioxidutsläpp som resultat, säger Östman.

LÄS OCKSÅ:

Ny trio jobbar fram färdplan för cirkulär ekonomi i Österbotten

Vastaa